ANTALYANIN KAHYASI

Toplu Ulaşımda Eski Hamam Eski Tas

Bu Halk Kart’ı ihale gününden beri bir türlü kavrayamadım. Bir ihale sürecinde oldukça uzun bir zaman olan 4 ay gibi bir gecikme ile devreye girdiği ve kullanımına başlandığı öne sürülen Halk Kart’ı kullanan sayısı oldukça az. Çünkü sütten ağzı yanan ve Antkart’a verdiği kart parasını geriye alamayan halk, depozit olduğu iddia edilen Halk Kart’ı parası geriye dönmeyeceği için almıyor.

Kart almayınca kıyamet mi kopuyor? Kesinlikle hayır. Dolmuşa ve otobüse binen her vatandaş aynı ücreti şoföre ödeyerek toplu ulaşımdan yararlanıyor. Karşılığında da kendisine bilet filan da verilmiyor.

Şimdi Vergi dairemizin dedektif denetim memurlarına seslenmek durumundayım. Sadece bayramda seyranda sanatçı ağırlayan beş yıldızlı otelleri gözaltına alarak olmuyor bu işler. Kendilerine şunu hatırlatmak isterim. Bu kartlar ilk neden ortaya çıkmıştı?

Birincisi halkın çağın elektronik nimetlerinden yararlanarak cebinde bozukluk taşımadan toplu ulaşım araçlarından elindeki elektronik kartı ile yine çağdaş bir biçimde yararlanması, ikincisi ve belki de ülke ekonomisi açısından önem arzeden dolmuş ve otobüslerin vergi mevzuatı açısından kayıt altına alınmasıydı. Düne kadar götürü usulde vergilendirilerek ülke ekonomisine hiçbir katma değer sağlamayan bu tür gelirlerin ekonomiye katkısını sağlamaktı amaç…

 

Ne oldu şimdi?

Menderes Türel döneminde kullanılan Akkart uygulamasında vatandaşın şayet kartı yoksa, şoför elinde bulunan kart’la makineden bilet keserek yolcuya veriyordu. Böylece nakit para ortadan kalkıyor ve otobüs ya da dolmuşun tüm geliri kayıt altına alınıyor, böylece şoförler de zan altından kurtuluyordu. Üstelik vatandaşın kart almasını teşvik amacıyla bu tür kartsız yolculara daha yüksek fiyat uygulanıyordu. En önemlisi de bütün bu gelirlerden belediye yüzde 2 oranında pay alıyordu.

Halk Kart’ın yeni ihale şartında belediye payı kaldırıldı.  Bu pay oranında bilet fiyatı mı indi? Hayır… Fiyat aynı kalınca sözü edilen bu yüzde 2 belediyenin kasası yerine dolmuş ve otobüsçünün cebine girdi. Hadi bunu da kabul ettik, kartı olmayanlardan normal tarife üzerinden nakit para alan dolmuşçu ve otobüscüye neden kimse; “Aldığın paranın karşılığı neden bilet kesmiyorsunuz, niye aldığınız parayı belgelendirmiyorsunuz?” diye sormuyor?

 

Tramvay ve hatlar

Bir de bu hat meselesi var. Malum 300 milyon dolarlık tramvayımız hala boş gidip gelmeye devam ediyor. Halkım neden tramvayı tercih etmiyor? Etmiyor çünkü, tramvayı beklemek yerine aynı güzergahta daha sık gelen dolmuş ve otobüs var, hem de çok mini bir fiyat farkı ile? Yani vatandaşın tramvayı tercih etmesi için bir neden yok ortada…  Örneğin hiç gelir elde etmemek yerine, bilet fiyatı yarıya düşürülse, ya da otobüs ve dolmuşların güzergahları değiştirilse, bu yolla da şehiriçi trafiği hiç değilse bu hat üzerinde rahatlasa olmaz mı?

Olur olmasına da, bu işten zarar görenler halka  tercih ediliyorsa o zaman mesele başka.

Bu konuda son olarak bir duyumumu aktarmak istiyorum:

 

Yeni Otobüsler

Büyükşehir Belediyesi bilindiği gibi çok kaliteli 40 otobüs aldı. Amaç halka daha iyi hizmet vermek. Otobüs ve dolmuşçulara da bu işin nasıl yapıldığını göstermek… İyi de oldu. Ama madalyonun diğer yüzü de var. Otobüslerimiz her gün 600 lira yakıt harcıyor, personel masrafı hariç tabi. Günlük hasılatı ise 400 lira… Yani belediye her gün personel hariç, otobüs başına 200 lira zarar ediyor…

Toplu ulaşım konusunda iyi niyetine inandığım Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Akaydın’ a tavsiyem bu konuları uzmanları ile bir kez daha gözden geçirmesidir. Aksi halde zarar eden halk ve zarar gören bu kent olacak.

 

 

Yayın Tarihi
18.10.2010
Bu makale 3957 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
"İstanbulu düşünüyorum gözlerim kapalı,vapurları,deniz taksileri,saltanat kayıklarını,deniz otobüslerini. Antalya'da da gözlerim kapalı düşünmek istiyorum deniz taksileri,kruvaziyer limanını, yat çekek bakım yerlerini , optimist rampalarını, yelken kluplerine ait sosyal tesislerini , yeni marina ve balıkçı barınaklarını,teknelerin yanaşacagı rıhtım ve iskeleleri.Antalya Trafiğini rahatlatmak için Gelecek Deniz Ulaşımını geliştirmekte ve alt yapısını hazırlamakta diye düşünüyor saygılar sunuyorum Erdogan Abi."

İzzet Ünlü 20.10.2010

kimin antkarttan darbe yediğini anlamadım ben sayın sevimmurat. bu halk belediyeden darbe yedi, başka birinden değil. avukat arkadaşlarım şaşkınlık içinde izliyor olanları, ben de öyle.

elnur vatan 19.10.2010

Tramvay kaldırılacak ve Antalya için çok daha güzel şeyler yapılmasını ümit ederek oyumu M. Akaydın'a vermiştim. Ancak üzülerek söylemeliyim ki Akaydın beklediğim gibi çıkmadı. Belirttiğiniz gibi bu insanlar Antkarttan yedikleri darbe üzerine halk kart almayacaklardır. Bunun hesap edilmesi gerekirdi. Sütten ağzı yanan yoğurdu üfleyerek yermiş.

sevimmurat 19.10.2010

Sayin Kahya Tramvay, ve yeni alinan otobüsler asla sehre aksesuar olmamali cözümler üretilmeli...sabirdan ve idaelistlikten uzak bir milletiz simdiye kadar bir Allahin kulu cikipta, yönetimden cagdas, modern tasimacilik olan MET RO yu dahi agzina almadi..Dolmuslar basli basina dünyaya penceresini acan Antalya gibi bir sehre görüntü kirliliginden baska hic bir sey sunmuyor en aci tarafi ise tamamiyla mafya vari illagal bir görüntü,vergi cenneti,kayit disi bir eko halkin cebinden ucurulan trilyonlar tamamiyle hazin bir tablo Sayin Bekir fatih beye katiliyorum Eskisehir büyük sehir be lediyeciligi Antalya´ya büyük bir örnek... saygilarimla

Sedat Tuac,Almanya 19.10.2010

Sayın Hocam; Ben bir Eskişehir'li olarak şehir toplu taşımacılığının en güzel uygulamasını bir vatandaş gözü ile orda görüyorum, burası gibi heryerde otobüs ve dolmuş yok orda, herşey o kadar düzenli ve intizam içinde gelişiyorki ancak orda yaşayanlar bilir bunu,burada ise yeni gelen otobüslerle şehir trafiği akşam evinize gittiğinizde sizi yorgunluktan bitap düşürecek kadar berbat hale gelmiş durumda,tramvayda bir kaç yolcu,otobüsler karmaşa içinde,dolmuşlar ona keza....gerçekten biri bu toplu taşıma olayına lütfen dur desin.Kaleminiz ve yüreğiniz dert görmesin. En derin saygılarımla

MELEK AYDOĞDU 19.10.2010

Sayın KAHYA; Yerel seçimlerin hemen ardından Sn.Yılmaz BÜYÜKERŞEN Büyükşehir Belediye Başkanımızı ziyaret etmişti hatırlarsanız.Yılmaz Hoca Eskişehir'de tramway sistemini devreye sokarken duraklara turnikeler haricinde tel örgü sistemini devreye sokmuştu.Bu duraklarda ücretsiz yolcunun girişi engelleniyordu.Sn.AKAYDIN neden durakların etrafını kapatmamak gibi mantıksız bir olaya imzasını koymuştur bilinmiyor.Sn.AKAYDIN daha uzman kişilerin yaptıklarını takip etmeli.SAYGILARIMLA.

BEKİR FATİH DEMİRAĞ 18.10.2010

Sayın Kahya, seçimden sonra hoca çivi bile çakamaz diyen AKP liler bize haklı olarak gülüyorlar! Sayın hocamıza bu kadar makale yazıyoruz, önerilerde bulunuyoruz , umrunda değil! Antalyalı bir daha CHP li büyükşehir belediye başkanı seçmez. hocam zaten biz sosyal demokrat ve Atatürkçü kesim darbe yiyip duruyoruz. Alıştık bir darbe de siz vurun. Siz yalnız kendinizi değil esas Atatürkçüleri bitiriyorsunuz. Ben CHP li olarak bu yorumu yapıyorsam ,diğerleri ne demezler. Yaparsa hoca yapar. Saygılarımla.

Mehmet Çiller 18.10.2010

Erdoğan Bey, Anlayışınıza sığınarak, yazınızdaki bazı yanlışlıkları düzeltmek isterim; 1. daha önceki kartın adı Akkart değil Antkart idi. Yani Halk partisinin halk kartı gibi Ak partinin Akkart'ı değil, öz Antalyalıların ANTkartı idi. 2. Daha önceki sistemde belediyeye verilen %2 yeni sistemde de belediye'ye ödenmektedir ancak daha önce belediyeye ödenen 3.000.000 TL artık ödenmemektedir. İşte bu para dolmuş ve otobüs kartelinin cebine vergisiz olarak girmektedir. 3. Yeni alınan belediye otobüslerinden idarenin zararı otobüs başına aylık 200 TL değil, günlük 200 TLdir. Ancak buna zarar olarak bakmak, sadece dolmuş otobüs mafyasının ekmeğine yağ sürer. Toplu Taşımacılık bir sosyal hizmettir. Çimleri sulamak, çöpleri toplamak, sokakları süpürmek gibi. Liberal ekonominin ve kapitalizmin kalbi Amerikada dahi, toplu taşıma hizmetlerinde idareler zarar eder ve bu zarar federal bütçeden karşılanır. Avrupa kıtasında ise belediyeler bu gelir-gider farkına zarar bile demez ve bu farkı bütçelerine doğal bir gider kalemi olarak işlerler. Örneğin Londrada şehir merkezine giren araçlardan alınan günlük yüksek ücretler toplu taşımacılığın finansmanında kullanılır. sonuç olarak alınan 40 adet otobüs ve bunların zarara rağmen çalıştırılması doğrudur ve hatta bu sayı biran önce 200lere çıkarılmalıdır. Hangi parti olduğuna bakılmaksızın doğru belediyecilik budur. Örnek Eskişehir, Ankara, İzmir, İstanbul, Konya Saygılar

Mert Sert 18.10.2010

Sayın Kahya, Hocanın etrafındaki "mümeyyiz mahcur" dalkavuklar öyle şeyler üfürüp duruyorlar ki, belki de iyi niyetle yola çıkan hoca ulaşım konusunda bir felaketler zincirine imza atmakta her gün. Tespitleriniz son derece doğru. Özellikle vergi denetimi ve belediyenin soyunduğu işletmecilik konularındaki işletme maliyetler meselesinde çok haklısınız. Elinize sağlık. Yalnız herhalde tipografik bir hata var, önceki sistemde kullanılan kartın adı "akkart" değil "antkart" idi. işi siyasileştirip parti adını karta yamayan ve "halkkart" adını kullanan sayın hocamızdır. bu arada isim böyle dillendirilmesine rağmen sistemin hiç bir yerinde "halkkart" adı kullanıl(a)mamaktadır, bunun sebebini de soruşturmak gerekir. ayrıca şu ucube 14 kişilik minibüslere neden sistem kurulmamakta, bu konuya da bir açıklama getirilmesi lazım. son olarak halkkart tüm bu aksaklık ve sıkıntılara rağmen neden inatla korunup kollanmaktadır, bu da ayrı bir merak konusudur zihinlerimizde. yoksa zamanında antkart şirketine yöneltilen ve ispatlanamayan "birileri zengin ediliyor şuçlamaları" şimdi bu sistem ve şirket için gerçekten olmakta mıdır? Saygılar sunuyorum efendim.

erdem arsunan 18.10.2010

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!