ANTALYANIN KAHYASI

Fedakarlığı önce Cumhurbaşkanı yapmalı!..

Türkiye gerçekten zor günler yaşıyor... TUİK’in sahte enflasyon rakamlarına göre memura, işçiye ve emekliye verilen zamlar, daha yürürlüğe girmeden peşkeşe gelen zamlarla yok oldu. Dahası bütçedeki açığı kapatmak adına, herhalde yeni ekonomi patronu Mehmet Şimşek’in önerisi ile vergiler peşkeşe artırıldı. Dahası depremi bahane edilerek Motorlu Taşıtlar Vergisi ikiye katlandı.  Hiç kimsenin görüşü alınmadan, emr-i vaki yapılarak, üstelik bu yoldaki bir vergi artırımı daha önce Anayasa Mahkemesi’nin iptal etmiş olmasına rağmen… Ben şahsen toplanan bu paranın da deprem bölgesi için harcanacağına inanamıyorum. Marmara Depremi için geçici olarak konan Özel Tüketim Vergisi’nin (ÖTV) ne hala getirildiği ortada.

Peki işçi, memur, emekli, genel olarak dar gelirlilerin ödeyecekleri bu yeni vergilerle fedakârlık yapacaklar. Kemerleri sıkacağayız. Nereye kadar sıkacağız bilemiyorum ama bu fedakârlık, örneğin beşli çete olarak kamuoyuna yansıyan o müteahhitlerden istendi mi? Bugüne kadar, Devlet Hazinesinden yaptıkları şehir hastaneleri için hasta garantisi, köprüler için araç garantisi, havaalanları için yolcu garantisi ve otoyollar için de araç garantisi adı altında tam tamına (CHP Genel Başkanı Sayın Kılıçdaroğlu seçim öncesi açıkladı) 428 milyar dolar para alanlar bu dar boğazda aldıkları paraları almayarak bir fedakârlık yapacaklar mı? Boğaz köprüsünden ömrü hayatında geçmeyen, Havalimanlarını kullanmayan, otoyolların adını bile bilmeyen milyonlarca insanımız adına bu parayı Türkiye Cumhuriyeti hazinesinin ödediğini ne çabuk unuttuk.

Ya kamunun har vurup- harman savurması

Fedakârlık tamam da, kamu kurumlardaki Savurganlığın bedeli neden dar gelirliye ödetiliyor bunu merak ediyorum. Cumhurbaşkanımızın güle güle otursun ama günlük harcamanın 11 milyon lira olduğunu biliyoruz. Sayıştay raporlarına göre; Cumhurbaşkanlığı'nın 2020 yılında 2 milyar 896 milyon lira olan toplam gideri geçtiğimiz yıl 3 milyar 710 milyon liraya çıkarken, Cumhurbaşkanlığı'nın günlük gideri 11 milyon lirayı aştığı belgelenmiş.

Ya uçaklar konvoylar ne olacak?

Yetmedi. Cumhurbaşkanımızın yurtiçi gezilerinde kendisini izleyen korumalar dahil araç sayısının 200’ün üzerinde. Markası TOOG’da olsa bu arabalar su yakmıyor, şoförsüz de değil. 8 uçağın maliyetini siz düşünün. Ayrıca yurt dışı gezilerde araçlarının bir bölümü de kargo uçakları ile gittiği ülkeye gönderiliyor.  Tabii ki, bütün bunlar Türkiye’nin yurt dışında güçlü imajını göstermek için!.. Sanki batılılar Türkiye’nin ekonomik durumunu bilmiyorlar. Saray yaparak, lüks araçlar kullanarak Türkiye’nin itibar kazanması mümkün müdür?... Bu itibarı masraf bile yapmadan, gösterişe girmeden büyük Atatürk, o koca devletlerin başkanlarını ayağına getirerek göstermiştir.

 

Ya makam araçları savurganlığı

Son 11 yılda kamuda taşıt alımına 6,1 milyar, kiralamaya 4,8 milyar lira harcandı... 30 Haziran 2021 tarihli Resmi Gazete ‘de açıklanan tasarruf önlemleri kapsamında hedef, 2023'e kadar kamudaki taşıt sayısını yüzde 20 azaltmak için bizzat Cumhurbaşkanı Erdoğan imzası ile genelge yayınlandı.  O tarihte büyük bölümü, kiralık 100 binin üzerinde olan araç sayısı bırakın 80 bine indirmek 2023 geldiğinde 160 bine çıktı.

Devlet kaynaklarına göre;

2021'in ocak-mart dönemine bakıldığında ise toplam taşıt kiralama giderleri 833 milyon 130 bin lira. Kara taşıtı alımlarına 364 milyon 95 bin lira ödenirken, 2020'nin ilk üç ayında taşıt alımlarının tamamının değeri 423 milyon 308 bin liraydı. Bunun 174 milyon 219 bin lirasını zırhlı araçlar dahil kara taşıt alımı oluşturdu. Demir yolu taşımacılığına 163 milyon 363 bin lira ödendi. Aynı dönemde kara taşıtı kiralama bedeli 716 milyon 742 bin liraydı.

Yukarıdaki verilere bakıldığına Resmi Gazete'de yayımlanan tasarruf genelgesine rağmen taşıt kiralamaları da alımları da devam ediyor.

"Tasarruf edilecek" denildikten sonra aylık kara taşıtı gideri 11 milyon liradan 199 milyon liraya çıktı

Şimdi bir de genel yönetim bütçesinin alt kalemleri olan merkezi hükümet ile belediyelerin taşıt harcamalarının yıllar içerisinde nasıl değiştiğine bakalım.

Merkezi Yönetim Taşıt Giderleri

 

Taşıt Alımları (Bin TL)

Taşıt kiralamaları (Bin TL)

 

Kara

Hava

Yüzer

Kara

Hava

Yüzer

2011

295.342

154.535

234

89.494

0

13

2012

392.971

174.758

5.929

158.765

104.206

441

2013

391.040

8.391

1.760

220.239

143.470

216

2014

463.697

463.757

3.431

375.624

164.008

270

2015

934.061

569.352

6.482

417.095

177.063

253

2016

909.563

1.058.340

8.424

549.986

199.317

250

2017

741.812

150.128

10.963

557.641

253.919

317

2018

550.055

167.959

18.945

549.17

279.919

259

2019

501.156

58.971

57.508

562.574

286.435

283

2020

429.038

342.983

4.038

565.141

408.407

202

2021

457.962

178.757

1.981

552.309

1.206.179

162

2022 (İlk 7 ay)

45.883

16.653

1.489

839.777

176.751

 

Peki bu konularda da zat-ı muhteremler tasarruf ederek ekonominin düzelmesi için fedakârlık yapacaklar mı? Bence vergiler artırılmadan vatandaşa örnek olması adına tasarruf önce kamudan başlamalıydı, hatta en önce de Cumhurbaşkanımız bizzat uçakların yarısını satarak, iki ayrı yerde başlattığı saray inşaatlarını durdurarak başlamalıydı.

 

Yayın Tarihi
07.07.2023
Bu makale 668 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!