Bilmem nerenin İmam Hatip Ortaokulu Müdürü öğrenci velilerini toplamış ve onları azarlarcasına, ’’Biz başını kapatmayan öğrenciye karışırız. Gerekirse azarlarız. Bizim sistemimiz bu’’ gibi benzer laflar etmiş. Okul panolarındaki fotoğraflarda kızların yüzü kapatılmış.
Anlaşılıyor ki, yaşı müdürlük için genç görünen bu muallim eskiye göre hakketmediği bir müdürlük görevine atanmış bir cemaat mensubu. Bunu anlamak da o kadar zor değil, konuşmasının bir bölümünde menzilden bahsediyor. Neyse toplantıda bu sözler üzerine bazı veliler, bu tür baskılarla çocuklarının psikolojisinin bozulacağını söylemeye çalışsa da müdür onları konuşturmuyor. Sözleri ile sanki okul müdürü değil, Milli Eğitim Bakanı… Bakan diyorum çünkü söylediklerini bakan bile dillendiremez. Hiç değilse bakan bu sözlerin laiklik ilkesine ve demokrasiye aykırı olduğunu bilir. Ancak bizim müdür bu cesareti, bu pervasızlığı ve cüreti nereden alıyorsa kendine güveni tam. Nereden aldığı da belli; Balık baştan kokar!..
Sonuçta veliler müdürü şikayet etmişler. Eğitim Sendikası müdür hakkında Cumhuriyet Savcılığı’na suç duyurusunda bulunmuş. Herhalde yakında oradan alınır daha üst bir göreve getirilir.
Okullarda neler oluyor?
Aslında bu yazımda anlatmak istediğim eğitimde yaşanan garipliklerdi. İmam Hatip Müdürü vesile oldu.
Cemaatlerin Eğitim Sistemindeki Artan Etkisi
Milli Eğitim Bakanının kendisinden önceki bakanlar gibi adına ‘’Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’’ dediği değişikliklere baktığımızda, 7 yaşındaki çocuk bile Atatürk’ten ve ilkelerinden uzaklaştığımızı, milli eğitimi bakanın ‘’Onlar STK’dır. İşbirliğimiz devam edecek’’ sözlerinden de anlaşılacağı üzere cemaatlere teslim ettiği anlaşılıyor. Öğretmen atamaları başta olmak üzere, cemaatlere ait sayıları her geçen gün artan özel okullara yapılan kıyaklar da ortada iken, tabiidir ki, atanamayan öğretmenlerin sayısı da her geçen gün artacaktır.
Duruma şöyle bir bakalım;
- Özel Okullar: Cemaatlerin kurduğu özel okulların sayısı ve öğrenci sayısı hızla artıyor. Bu okullarda verilen eğitim, genellikle cemaatin ideolojik ve dini görüşlerine göre şekilleniyor.
- Sınıf Öğretmenleri: Bazı cemaatler, okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin yetiştirilmesinde aktif rol oynuyor. Bu durum, eğitim sisteminin tekdüzeleşmesine ve farklı görüşlerin bastırılmasına neden olabiliyor.
- Veli Etkisi: Cemaatlere mensup veliler, çocuklarının eğitim hayatında daha fazla söz sahibi olmak istiyorlar. Bu durum, okulların müfredat ve eğitim yöntemlerini belirlemede zorluk yaşamasına yol açabiliyor.
Maarif Modeli ve Gelecek Nesiller
Milli Eğitim Bakanlığı'nın laik ve bilimsel eğitimden uzak, Atatürk ve Cumhuriyeti yok sayan "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" isimli müfredat programı; Milli Eğitim Bakanı ve Ak Parti’ye göre; Türk eğitim sisteminde köklü değişiklikler yapmayı amaçlayan kapsamlı bir reformdur!.. Bu projenin sözde amacı, eğitimde kaliteyi artırmak, öğrencilerin yeteneklerini geliştirmek ve Türkiye'nin insan kaynağını güçlendirmektir. Ancak, bazı eleştirilere de konu olmaktadır: Nedir bu eleştiriler?
- Merkeziyetçilik: Projenin merkeziyetçi yapısı, okulların yerel özelliklere ve öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun eğitim verme yeteneğini sınırlandırabilir.
- Bilimsellikten Uzaklaşma: Taslak, modern bilimin temel prensiplerini evrim teorisini yok saymakta, hurafe ve ideolojiye dayalı bir eğitim sistemi oluşturmayı amaçlamaktadır.
- Laiklikten Kopma: Taslak, laik eğitim sisteminin temellerini sarsmakta, din ve devlet işlerini birbirine karıştırmakta ve farklı inançlara sahip öğrencileri ayrımcılığa maruz bırakmaktadır.
- Eleştirel Düşünmeyi Köreltme: Taslak, ezberciliği ve tek tip düşünmeyi teşvik etmekte, öğrencilerin eleştirel düşünme ve sorgulama becerilerini geliştirmelerini engellemektedir.
- Eğitimde Kalite ve Nitelik Kaybı: Taslak, nitelikli öğretmen kadrosunun azalmasına ve eğitimde genel bir gerilemeye yol açacaktır.
- En önemlisi de bu projede Atatürk’ten hiç söz edilmemekte, o’nun ilke ve devrimlerini Atatürk ve Cumhuriyeti yok saymaktadır.
Gelecek Nesil İçin Tehlike mi?
Evet büyük tehlike… Maarif Modeli ve cemaatlerin eğitim sistemindeki etkisi, gelecek nesillerin eğitimi üzerinde önemli sonuçlar doğurabilir. Bana göre gelecek nesiller tehlikededir. Bu projenin sadece dini eğitime verilen önem dışında olumlu bir yanı bulunmamaktadır. Üstelik eğitimi formasyonu olmayan imamlara verilmesi de bu olumlu yanı da köreltmektedir. Olumsuz yanları ise;
- Merkeziyetçilik,
- Tekdüze eğitim,
- Farklı görüşlerin bastırılması,
- Öğretmen memnuniyetsizliği,
- İmamların okullara sokulması,
- Eğitimde kalitenin sürekli düşmesi sayılabilir.
Sonuç
Okullardaki eğitim sisteminin geleceği, cemaatlerin etkisi ve Maarif projesi gibi konular, toplumun tüm kesimlerini ilgilendiren önemli meselelerdir. Bu konuda yapılacak kapsamlı tartışmalar ve bilimsel araştırmalar, maalesef TBMM’de ve ilgili komisyonlarda bile yapılamamıştır. Daha iyi bir eğitim sistemi, ortak aklın ve toplumun her kesiminden insanların görüşlerinin harmanlanması ile mümkün olacaktır.