Yıllık ortalama yangın sayısı Türkiye gibi yüksek Avrupa ülkelerinde yangın uçak filosu 25-35 civarındadır.
Türkiye yangın uçak sayısı sıfırdır. Tarım orman bakanı(!) “envanterimizde yangın uçağı hiç yoktur” diyor.
“İtibar” adına ise
30 civarı yangın söndürme uçağı bulunan Yunanistan Cumhurbaşkanının özel uçağı yok
Fransa Cumhurbaşkanının 2 özel uçağı
İtalya Cumhurbaşkanı ve İspanya cumhurbaşkanının sadece birer makam uçağı var.
Bugün bir yangın uçağı fiyatının ortalama 5 milyon dolar olduğu düşünülürse 500 milyon dolarlık bir makam uçağı karşılığı 100 adet yangın uçağıdır.
Araç muayenesinde araç yangın söndürme tüpü bulundurma zorunluluğu getirilmesine rağmen her yıl 2500’e yakın irili ufaklı orman yangını geçiren Türkiye’nin envanterinde kendisine ait yangın söndürme uçağı neden yoktur?
Hava Lojistik Pilot Korgeneral Dr. Erdoğan Karakuş birçok orman yangın türünde helikopter kullanmanın uygun olmadığını çünkü helikopter pervanelerinin orman yangını arttırdığını ifade etti.
Ayrıca son dönemde kayyum olarak THK’ya atanan Cenap Aşçı bile basına verdiği bilgide THK’nın elinde bulunan ancak bakımları hiç yapılmayan sadece 4 milyon dolarlık bir yatırım ve bakımla mevcut 20 civarı uçakların hepsinin etkili bir şekilde görev alabileceğini ifade ederek kendisini atayanları yalanlamış oldu.
Bir de şu var ki Almanya, Fransa, İtalya gibi uçak teknolojisine sahip ülkelerin yangın söndürme uçaklarının THK uçakları ile çoğunlukla aynı model olduğu ancak teknik bakımlarının son derece titizlikle yapılarak kullanıldıklarını öğreniyoruz.
Yani “bu yangını çıkartanları en ağır şekilde cezalandıracağız mahvedeceğiz, asalım keselim gebersinler” açıklamaları 7 gündür süren ve TC tarihinin en büyük felaketi konusunda sorumluluk sahibi olanları kurtarmaz.
Ancak yangın çıkaranların an ağır cezalara çarptırılması, neden yangın uçak filosu kurmadığınız, neden bu işi savsakladığınız konusunda sorumluluk sahibi olanları temize çıkarmaz.
Nerelere Para Harcamıyoruz ki?
Gerek Türkiye’de, gerek Suriye’de toplamda dokuz milyon Suriyeli besleniyor.
Bir milyon üç yüz bin nüfuslu Balıkesir’e bir milyon yolcu garantili 76 milyon dolara yapılan hava alanına bir tek dahi uçak inip kalkmadığı ve bu havaalanında birçok görevlinin çalıştığı bilgisine ulaşıyoruz. Bu havaalanı yapılmadan önce gerekli incelemelerin hiç yapılmadığı esas amacın rant olduğu nettir.
1.2 milyon yolcu garantisi ile yapılan Kütahya havaalanından sadece yedi bin üç yüz yirmi beş yolcunun geçtiğini ve bu havaalanı için devletin 29 yılda toplam 206 milyon Avro ödeyeceğini öğreniyoruz.
Makam aracı sayısında dünyanın en gelişmiş Avrupa ülkeleri ve Japonya’ya göre ortalama on misli sayıda makam aracı kullanmaktayız. Bakanlarımızın özel makam uçağı vardır.
Ayrıca bir milyar dolara satın alınan ama Yunanistan, AB ve ABD’nin baskısıyla limana çekilen petrol arama gemisinin yıllık bakım gideri 25 milyon dolar olduğuna göre bu rakamla beş adet yangın söndürme uçağı alınabiliyor.
“Nerelere Para Harcamıyoruz ki?” başlığı altında yazılanlar, yazılamayanların belki de kırkta biridir.
THK Konusunda Özet Bilgi Nedir?
*15 yıl önce THK’nın Avrupa ülkeleri içinde ilk sıralamaya girecek teknik donanımları ile 20 adet uçağı orman yangınlarında başarılı bir şekilde müdahale etmekteydi.
1925 yılında kurulan THK yıllarca bu milletin kuruş kuruş biriktirdikleri sayesinde 1930 yılında 350 uçağı olmuştu.
*THK Atatürk’ün isteği doğrultusunda kurulan Kayseri Uçak Fabrikası: 1926-1942 yılları arasında 7 ayrı modelde 212 uçak üretti.
* 1932 Eskişehir Uçak Tamir Fabrikası: THK elindeki uçakların bakım ve tamiri yapıldı.
*1941 THK Ankara Etimesgut Uçak Fabrikası: 1942-1952 arasında 126 Türk tasarımı 126 uçak üretti.
*1945 THK Ankara Gazi Uçak Motoru Fabrikası: Bu fabrikada 1948-1949’da Yüksek Mühendis Şükrü Er ve ekibince ilk yerli Uçak Motoru üretildi.
Ancak Türk Hava Kuvvetleri 1947’den itibaren THK yerine ABD’den uçak almaya başlayınca THK Uçak fabrikaları kapanma sürecine girdi.
Bu süreçte dünyanın en güçlü uçak sanayini kurma yönünde oldukça mesafe kat eden Türkiye’ye tüm bu birikimleri yok ettirilmiş ve THK ya atanan kayyum aracılığı ile oldukça zengin mal varlığının bir kısmı satılmıştır.
Kritik Sorular ve Cevabı
Soru 1: Ülkemizde çeşitli nedenlerle çıkan yıllık 2500 civarı olan orman yangın sayısı her yıl artmakta olduğu çok iyi bilindiği halde ve elimizde her türlü imkan olmasına rağmen güçlü bir yangın uçak filosu kurulması neden istenmez?
Soru 2: Bu milletin istikbalini ilgilendiren konularda neden açıklık yoktur, şeffaflık yoktur?
Bana Göre Benzeri Soruların Genel Cevabı
Bu memlekette “neden” diye başlayan sorularımızın cevabı ya yakılarak imara açılan, turizme devredilen arazilerdir,ya gündem değiştirmedir, ya da provokasyonlardır.
Nitekim TC tarihinin en büyük yangın felaketini yaşamaktayken orman alanlarındaki yapılaşma tasarrufu orman bakanlığından alınarak turizm bakanlığına tahsis ediliyor!
MİT Eski müsteşarı Mahir Kaynak: Bir olay olduğunda, olayın failini bulmak istiyorsanız olayın sonucunun kime yaradığına bakın. Bu olay kimin işine yarar?