Almanya, “2025’ e kadar endüstri 4.0’ı tam olarak oturtacağım” derken, Türkiye’nin ise, endüstri 2.0 ile 3.0 arasında bir seviye olduğunu TÜBİTAK ifade etmektedir.
Endüstri-Eğitim ilişkisine bağlı olarak Türkiye en gelişmiş yenilikçi eğitim kurumları eğitim 4.0’a yönelmişken çoğunlukla eğitim 3.0 seviyesinde devam etmektedir.
Eğitim 3.0’da eğitimin tanımı, eğip bükmek tüm farklılıkları törpüleyerek tek tip tip insan yetiştirmektir.
Eğitim 4.0’da öğretmen artık “eğitim” adına yaratıcılığı yok ederek tek tipleştiren ve “öğretim” adına bilgi aktaran değildir.
Yeni çağda öğretmen liderlik edendir, rehberlik edendir.
Sınav odaklı eski tip eğitimlere karşılık eğitim 4.0, insanları hayata hazırlamaktadır.
Eğitim 4.0 endüstri 4.0 ın ihtiyacını karşılamak üzere tanımlanmış bir sistemdir.
Eğitim 4.0 ile hayatımıza giren kavramlar
Yapay zeka, makine öğrenme, derin öğrenme, nesnelerin interneti, büyük veri, bulut teknolojisi, otonom araçlar, artırılmış gerçeklik sanal gerçeklik ¾ boyutlu yazıcılar öğrenme analitikleri 5G Akıllı sistemler ileri otomasyon sistemleri, sensor teknolojisi uzay teknolojisi.
Eğitim 4.0’da makinelerin robotların yönetimi ele alması bir tarafa aksine insan-makine etkileşiminin yoğun olduğu bir yapıdan bahsediyoruz. Sistem, insan odaklıdır.
Geçmişe bir göz atarsak eğitim 1.0 dan itibaren insan emeği kas gücü temellidir. Ancak yavaş yavaş teknolojik gelişimlerin etkisi arttıkça endüstri 4.0’a doğru her aşamada kas gücü yerini ilk aşamada mekanik makinalara sonrası dijitalleşmeyle birlikte robotik sistemlere, akıllı makinelere yönlendiğini görüyoruz ve burada da kas gücünden ziyade daha akıllı daha yenilikçi, yaratıcı bireylerin ön planda olduğunu görüyoruz.
Eğitim 4.0 (E 4.0) da değişen nedir?
Esnek öğrenme ile İstediğin zaman, istediğin yerde ve istediğin eğitimi alabiliyorsun.
Bugün gelişmiş ülkelerin birçok üniversitelerinde sınıfta bir akademisyenin anlattığı derse 80 bin kişi izleyebiliyor.
Eski sistemde daha kapalı, daha az kişiye belli yerde, belli zaman aralığında ders verilmektedir.
E 4.0 ile derslerin teorik kısmı sınıf dışında verilirken, öğrenmenin dışında laboratuvar, stüdyo ya da açık ortamlarda uygulamaya yönelik olarak öğretim üyelerine ve öğrencilere daha çok zaman ve fırsat kalabiliyor.
E 4.0, kişileştirilmiş bireysel eğitime imkan tanıyor olması, özellikle üstün yetenekli ya da otistik bir çocuğun kendine özgü eğitim alabilmesi mümkün olabiliyor.
Ücretsiz online eğitimler, uluslararası geçerliliği olan online sertifika kursları, ilköğretim, lise ve üniversite seviyesinde online eğitim veren üniversiteler gelişmektedir. (Bkz: Khan Akademi Türkçe)
E 4.0 da sınavlar dijital ortamlarda yapılmaktadır. TOEFL, ACT IELTS gibi. Günümüzde pek çok üniversite ya da lise sınav yerine proje bazlı sistemle öğrencilere ödev vermeyi tercih ediyor. Aynı zamanda öğrencinin dijital ortamda gerçekleştirmiş olduğu ödevler çok daha önemli yer kaplıyor.
Bugün çoğu gelişmiş ülke üniversite kabullerinde şunu görüyoruz: Öğrenciler sadece standardize test sonuçları ile değil, artık özgeçmişlerinde de yapmış oldukları özellikle bilimsel projelerle alınıyorlar. Artık sınavlardan önce bakmamız gereken yerler öğrencilerin geliştirmiş olduğu toplum odaklı, insan odaklı projeler önem kazanıyor.
Eğitim 4.0 a göre fark yaratan dersler
Kodlama Küresel farkındalık, Finansal okur yazarlık, elektronik, tasarım, liderlik
Gelecek bilimcilere(fütüristler) göre 20 yıl sonra dünyadaki mesleklerin %55 i artık tarihe karışacak.
Ör: Japonya’da kafelerde garsonlar yerine robotların görev almaya başladıklarını görüyoruz. Bankacılık sektöründe çalışacak ve kariyer planlayanlar bilmelidirler ki 20 yıl sonra bu sektörde çalışan insan oranı %70 azalacaktır. Şu an hayatımıza fazlasıyla girmiş olan bankamatikler artık on sene on beş sene sonra dilediğimiz her işlemi yapabilir hale gelecektir. Muhasebecilik kavramı kalmayacak.
Artık bilgi odaklı eğitimden çıkıp beceri odaklı eğitime geçmek zorunluluğu vardır. Bilgi aktaran değil kişiye uygun beceri geliştiren eğitimden bahsediyoruz.
Çünkü bir insan ne kadar bilirse bilsin tüm dünyanın her gün ikiye katlayan bilgisini taşıyan bilgisayar kadar bilemeyiz.
Beynimizi ezber bilgilerle doldurarak depo gibi kullanmak için zaman ayırmak yerine tamamen beceriye odaklanılarak beynimizin imalathane gibi kullanılarak geliştirilmesi gereği vardır.
Bunu eğitimde nasıl gerçekleştireceğiz?
Bunun anlaşılmasına yönelik anne babalara “sizler için çocuğunuzun en önemli ve en kıymetli dersi hangisidir?” soruma karşılık “Matematik- fen bilimleri Türkçe yabancı dil” diye cevap veriyorlar.
Ancak bilinmelidir ki bundan 10 yıl sonra en kıymetli dersler beden eğitimi, müzik ve resim gibi dersler olacaktır.
Yani çocuğun zihnini, bedenini, yaratıcılığını girişimciliğini geliştirecek dersler daha ön plana geçeceklerdir. Bugün bir çocuk bir müzik aletiyle daha fazla ilgilenmeye başladığı zaman öğrenci velisi “o müzik aletiyle zaman harcayacağına iki matematik sorusu çözsen daha faydalı olmaz mı?” diye tepki verirler.
Halbuki müzik, resim, beden eğitimi öğrencinin disiplinini, odaklanmasını, bedensel ve zihinsel gelişimini daha fazla geliştirirken akademik başarısı ve sosyal yaşam başarısı daha çok artar.
Yapılan araştırmalar beynimizin sağ lobu sezgiler hayal kurma, sanat, yaratıcılık ile ilgiliyken, sol lob ise mantık, analitik düşünme, muhakeme ile ilgilidir. Hem sağ, hem sol kısmının geliştirilmesi sonunda zihinsel verimin 10-12 misli arttığı tespit edilmiştir.
Ayrıca bir grup öğrenci her sabah temiz havada oldukça basit egzersizler yapmasından dolayı zihinsel yönden %33 daha güçlendiği tespit edilmiştir. Spor yapmak, öğrencileri bedensel, zihinsel ve sosyal olarak geliştirirken IQ yanında EQ artışını da sağlar.
Akademik başarıda IQ daha etkili iken, hayat başarısında EQ önem kazanmaya başlar. Hakkı Güleç
Yararlanabileceğimiz online sayfalar
Khan Academy Türkçe: Ücretsiz Ders Videoları ile Uzaktan Öğrenme ve Online Eğitim Platformu
Telefonda Etkili İletişim Eğitimi | Online Eğitim - CAMPUS ONLINE
www.Udemy.com
https://www.masterclass.com/
Her şey hızlanıyor... - Genel Bir Tekrar | Coursera
EDX Eğitim Dünyası - Sertifikalı Online Eğitimler
Sesli Kitaplar https://audioteka.com/tr
www.Webometrics.com dünya üniversiteleri akademik başarı sıralaması