EĞİTİMCİ GÖZÜYLE

Karşımızdakini Neden Yanlış Anlıyoruz? 

Dakikada konuştuğumuz yaklaşık 200 kelimeden ortalama 20 katı olan 4000 civarı farklı anlam çıkabilir.  

Yanlış Anlaşılma Oranı İletişim Ortamına Göre Değişir.  

E-mail ve mesaj ile iletişimde yanlış anlaşılma oranı %75-80 iken, bu oran mektup %70 ve telefon ile görüşmede yanlış anlaşılma oranı %50’dir. 

Yanlış anlaşılmada en düşük oran, yüzü yüze görüşmededir ve %20-30’dur.   

 

En kritik görüşmeler mutlaka yüz yüze olmalıdır. Çünkü konuşma anında muhatabımızın duruşu, bakışı ve mimiklerini yakından görmek önemlidir. Ayrıca yüzümüzde çok kısa süreli belirip kaybolan mikro ifadelerinin sezilmesi, göz bebeklerimizin olumlu duygularda küçülüp, olumsuz anlarda büyümesi onun ne söylediğinden çok, aslında ne söylemek istediğini çok daha isabetli ve sağlıklı kavramamızı sağlayacaktır.  

Bu durumun telefon görüşmelerinde anlaşılması zordur.  

Özellikle duygu, düşünce ve yorumlarımızın karşımızdakinin anlayacağı dilden en kısa, net ve en anlaşılır ifadesi önemlidir.  

Dinlerken ise yargılamadan, aradan kendimizi çekerek muhatabımızı olduğu gibi anlamasına dinlemek ve sonunda “siz … demek istiyorsunuz; doğrumu anladım?” gibi geri bildirimde bulunmak çok önemlidir. 

Ve yüz yüze görüşmelerde yine de yanlış anlaşılma olabilir.  Anlık cevaplarla durum hızla düzeltilir. Yazışmalarda yanlış anlaşılmaların düzeltilmesi bazen mümkün olmayabilir. 

Yanlış anlaşılmalar bazen kırgınlık, üzüntü, alınganlık, öfke ve kişiselleştirme gibi duygusal strese neden olabilir.  

Ayrıca ima etmek, ironi yapmak ya da şakayla karışık ifadelerimizi karşımızdakinin anlayacağını varsaymak, mizahi olmaya çalışmak bazen de iletişim kazalarına neden olabilecektir.  

“Bu konuyu yüz yüze görüşmemiz, çok daha iyi olacaktır” diyebilmemiz gerekecektir.  

Telefonla Görüşmek 

Telefonla görüşmede söyleyiş tarzımız oldukça önemlidir. 

Telefonla görüşürken nelere dikkat edeceğimizi maddeler halinde belirtirsek: 

1. Telefonu çok sevdiğimiz bir arkadaşımız arıyormuş gibi açmalıyız. 

2. Yüzümüzün şekli ve duygu durumumuz sesimize yansır. Konuşmaya başlamadan önce gülümseme halinde olmanın etkisi karşı taraftan hissedildiği test edilmiştir. 

3. Ağzımızda yediğimiz veya çiğnediğimiz şeyin boşaltılması gerekir. 

4.Yüksek, ince ve keskin ses tonu kızgınlık ifade eder. 

5. Telefonla konuşurken başka bir şeyle ilgilenmek dikkati dağıtacak, verim düşecektir.  

6. Önem verdiğimiz ve vurgulamak istediğimiz yerlerde sesimiz hafif yükselirken, gizlilik telkin etmek için ses tonumuz alçaltılır. 

Ciddi konularda sesimiz uzatılırken, önemsiz konularda kısaltılır.  

Bazen konuya ve o ana anlam katmak için sessizlik oluşabilir.   

Konuşmanın kesilmesi karşımızdakini konuşmaya ve cevap vermeye davet anlamını taşır.  

“Bu konuda ne düşündüğünü merak ediyorum…” dedikten sonraki sessizlik karşı tarafı düşüncelerini söylemeye teşvik eder. 

7. Telefonu mutlaka açan kapatır. 

8. Aranılan kişi yoksa kiminle konuştuğunu sormalı ve not bırakmalıyız. O anda cevap verenin ismini almalı, konuşma bitiminde ismiyle hitap ederek telefonu kapatmalıyız. 

9. Konuşma süresince yüzümüzdeki tebessüm kaybolmamalıdır. 

10. Aradığımız kişinin hatırını sormadan konuya girmemeliyiz. 

11. Telefonu açar açmaz “işim çok”, “yorgunum”, “yoğunum” gibi ifadeler kullanmak, karşı tarafı hafife almak anlamına gelebilir. 

 

12. Her şeye rağmen duygusal, sosyal ya da ticari konularda uzun görüşmeler mümkünse telefonla değil, karşılıklı olmalıdır. Telefon ile anlaşılma, anlama ve ikna daha zordur. 

Cep Telefonu ve Güvenli Konuşma 

Günlük cep tel konuşma ortalaması dünya için 4-6 dakika iken ülkemizde bu süre ortalama 50-60 dakikadır. Cep telefonu ile uzun görüşme yapmak oldukça zararlıdır. 

Mutfaklarımızda kullandığımız mikro dalga fırınlarımız çalıştırıldığında oluşan elektromanyetik dalgalar fırın içerisine koyduğumuz yiyeceklerin pişmesini sağlarlar.  

Aynı durum cep telefonları içinde geçerlidir.  

Yapılan bir deney: Çalmakta olan üç-dört tane cep telefonunun arasına konulan yumurtanın 45 dakika sonunda piştiği gözlenir.  

Cep telefonları ile görüşme anında oluşan manyetik dalga, mikro dalga fırına göre daha düşük yoğunluklu da olsa uzun görüşmelerden sakınmak gereklidir.  

 Kulağımıza dayadığımız cep telefonu ile beynimizin ısınması sonunda, kulak çınlamaları, kansere davetiye, unutkanlık, konsantrasyon zorluğu, sinirlilik, uyku bozuklukları, katarak oluşumunun hızlanması gibi sorunlar oluşabilir. 

Yüksek gerilim hatlarına yakın evlerde oturanlarda aynı sağlık sorunları gözlemlenir. Çünkü yüksek elektrik akım etrafında oluşan manyetik dalgalar, mikro dalga fırın kadar olmasa oldukça zararlıdır, 

Cepten arandığımız zaman baz istasyonlarından numaramıza endeksli gelen manyetik dalgaları cep telefonumuz sese dönüştürür ve bizim sesimizi de dalgaya dönüştürür. Bu anlarda cep telefonu etrafında en yüksek manyetik dalga yoğunluğu oluşur. 

Bu nedenle karşı tarafı aradığınızda telefonunuzu kulağınızda tutmayın. Zira cep çalma anında en yüksek radyasyon oranına ulaştığı için karşı tarafın açtığını ekranda gördükten sonra kulağınıza götürün. 

 

Cep telefonu ile konuşurken kulağınız ile telefon arasında parmağınızı koymayı alışkanlık haline getirin. 

Konuşurken Cep’in kulaktan 1cm uzaklaştırılması etkiyi %10 azalttığı tespit edilmiş.  

Kulaklık kullanımı, zararı azaltmaktadır.  

Yürürken cep telefonu ile görüşmek, manyetik alanın etkisini artıracağı için hareketsiz kalmaya çalışın. 

En önemlisi de araç kullanırken cep telefonu ile görüşmek, % 35 civarında dikkat ve refleks azalmasına neden olması kaza riskini oldukça arttırmaktadır. 

“Şu an araç kullanıyorum” demeniz ya da aracı en kısa zamanda uygun yere park etmeniz gerekecektir. Hakkı Güleç.  

 

Not: Bu konuda daha detaylı bilgi için Elektrik Elektronik Müh. Prof. Dr. Selim Şeker’in “Cep Tehlikesi” isimli kitabını inceleyebilirsiniz. 

  

 

Yayın Tarihi
17.05.2021
Bu makale 3574 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!