Önce turizmci Hüseyin Baraner, ardından AKTOB Başkanı Dr. Erkan Yağcı Herşey Dahil Sistemi ile ilgili açıklamalar yaptı dün.
Hüseyin Baraner’le konuştum. Adam dünyayı dolaşıyor ve görmediği uygulama yok. Hemen H/D sisteminin bizde çok abartılı uygulandığını, AKTOB’un sisteme standart getirme çabalarının da olumlu bir gelişme olduğunu söyledi. Tecrübeli turizmci, sistemde eksik olan neler soruma da şu yanıtı verdi:
“Herşey dahil sistemi yeni bir hizmet anlayışı ile yeniden hem hizmeti veren hem de hizmeti alan tarafında imaj tazelemek mecburiyetindedir.
Bu hali ile iyi personeli komi ve tabak taşıyıcısı seviyesinde tutarken, kaliteli müşterinin de yaşadığı alışkanlık tatil özlemini ve zevkini aşağıya çekmektedir.
Belki yeni kavramlar ve hizmet modelleri faydalı olacaktır :
1. Family (Aile) H/D: aileye yönelik sunum ve çeşitlilik
2. Romantik H/D: sadece çiftlere özel sunum ve alakart ağırlıklı sade ve sahici sunumlar.
3. Localday (Yerel) H/D: Bölgede restoran ve köylerden faydalanılması : köy ziyareti: her otelin bir köye sponsor olması gibi.. Yeni standartlar getirilebilir”
Bu son öneri esnafın şikayetini de sona erdirebilir
AKTOB’un Akademisyen Başkanı Erkan Yağcı ise bilimsel bir yaklaşımla AKTOB olarak belirledikleri, standartların henüz yayınlanmadığına dikkat çekerek, şunları söylüyor:
“Türk turizmin büyümesinde büyük pay sahibi olan bu sistem, özellikle ailelerin tercihlerini Türkiye’ye yönlendirmesine etken olmuştur. Konaklama işletmelerinin sezon dönemini ortalama olarak 15 gün ve 1 ay arasında uzatmıştır. H/D sistemin sağladığı avantajların yanı sıra uygulamada sağlanan hizmetlerdeki belirsizliklerin giderilmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu nedenle, H/D sistemin standartlarının belirlenerek referans alınacak bir başvuru rehberi niteliğindeki yayınımızın dağıtımına önümüzdeki günlerde başlanacaktır. Tüketici satın aldığı ürünü, AKTOB standartları ile kategorize edebilecek, daha güvenle tercihini yapabilecektir”
Aslına bakarsanız her iki turizmci de söylemedi ama, bizim özellikle Antalya olarak binlerce yatak kapasitesi ile H/D sisteminden başka alternatifimiz yok.
**
Peki bu sistemin geçmişine şöyle bir bakalım: H/D sisteminin tarihçesine baktığımızda sistemin İngiliz Tur Operatörleri tarafından bulunduğunu öğreniyoruz. İlk olarak 1930’lu yıllarda ortaya atılan sistem, o dönemde tam olarak istenileni gerçekleştirememiş ve uygulanamamış.
İlk Her şey dahil sistemin tam olarak İspanya’da Mayorka Adasında bir tatil kampında uygulandığını ve başarı sağlandığını görüyoruz. Daha sonra Dünyaca Ünlü Club Med Otel zincirleri bu uygulamayı kullanmaya başlamış ve tüm Dünya’da yayılmasına zemin hazırlamış.
Türkiye’deki ilk uygulayıcısı Marco Polo tatil köyü ile Magic Life Oteli olmuştur. Özellikle Macig Life sahibi Cem Kınay, sistemin Türkiye’de oturması için çaba harcayanların başında gelir.
H/D diğer adıyla all inclusive sisteminin ana fikri; tatil süresince para ile ilgili olan işlemleri en aza indirmek, para harcamanın yaratabileceği sıkıntı, stres veya problemleri ortadan kaldırmaktır. Bu sayede H/D sistemini tercih eden müşteriler otele girdikten sonra hiçbir harcama yapmaz. Otelin hemen hemen her hizmetini ücretsiz olarak alabilir. Bunun yanı sıra ücretli olan hizmetlerde mevcuttur. Ücretli hizmetler ekstraya girer ve check out (otelden ayrılış) sırasında ödenmek üzere faturalandırılır.
**
Şimdi sistemin Türkiye’deki, özellikle Antalya’daki tatil Köyü ve Beş yıldızlı otellerinde uygulanmaya başlaması ile turizm işletmeciliğinde bazı şeyler değişti. Politika değişti, yönetim anlayışı değişti, önceki sistem müşteriyi tüketmesi yönünde teşvik ederken, bu sistemde tam tersine tüketimi azaltmaya çalıştı. Bunların sonucu da maalesef kalite düştü.
H/D sistemini kullanan konukların gelir seviyelerinin genel olarak düşük olması, konukların otel dışına çıkmaması otelin yıpranma katsayısını arttırmaktadır.
İşletmecilerimizin büyük bir bölümünün bu konuyu bugüne kadar çok ciddiye aldıklarını sanmıyorum. Müşteri otelde yeterince yiyecek bulamıyor, içecekler başta olmak üzere merdiven altında üretiliyor, yiyecekler Türk mutfağını yansıtmıyor v.s çok şikayetler geliyor. Turizmde şikâyetin müşteri kaybı olduğunu söylemeye bilmem gerek var mı? AKTOB’un H/D sisteminde üzerinde durduğu en önemli standart ise kalite…
Bunun yanında H/D sisteminin olumlu yönlerini de dile getirmeliyiz.
Bizim otellerde yatak kapasitesi oldukça yüksek. Bu nedenle doluluk çok önemli. H/D sistemi İşletmelerin Doluluk Oranlarını arttırmalarına yardımcı olmaktadır.
Ayrıca İşletmelerin farklı konaklama seçenekleri sunmaları sağlanmakta, sistemi uygulayan turizm işletmelerinin sezonu 15 gün ile 1 ay arasında uzamaktadır.Bu sistem sayesinde konaklama işletmeleri gelir artışı sağlamaktadır.