ANTALYANIN KAHYASI

’’Araç değil Yaya kutsaldır’’

Bu sözler Antalya Valisi Dr. Ahmet Alıparmak’a ait.

Düzenlediği basınla sohbet toplantısında ulaşımla ilgili soruları yanıtlarken, Antalya’daki trafik ışıklarının çokluğunu ve yaya geçitlerinde yayaların uzun sürelerle bekletildiğine dikkat çekti. Avrupa ülkelerindeki uygulamalardan örnek verdi ve “Bizim için araç değil, yaya kutsaldır” dedi.

Vali Bey’in İl Trafik Komisyonuna önerisi, daha doğrusu ilgililere talimatı de şu:

Bundan sonra yaya geçitlerinin bulunduğu trafik sinyalizasyonlarında yayalar için butonlar konulacak. Yaya karşıya geçmek istediğinde butona basarak kendisine yeşil ışığın yanmasını sağlayacak ve trafik de otomatikman duracak”

Vali bey, ilk butonun kendisinin oturduğu Vali Konağı’nın önüne konulmasını da isteyerek, ayrıca, araç sürücülerine seslenerek, “Çağdaş bir kentte yaşıyoruz. Lütfen yayalara saygılı olalım. Tıpkı dünyanın diğer medeni ülkelerinde olduğu gibi ışık olmayan yerlerde de durup yayaya öncelik verelim. Çünkü bizim için araç değil yaya kutsaldır” diyor.

Aslında bu önerilere bendeniz de bir ekleme yapıp, gereksiz korna çalan araç sürücülerine dikkat çekmek ve de trafik ışıklarında henüz sarı yanar yanmaz arkadaki araç sürücülerinin saniyesinde korna kullanmasına da bir yasak getirilmesini istemekteyim.

 

Damdam düşenin acısını, damdan düşen bilir

Geçen hafta yine toplu ulaşımla ilgili sorunları dile getirmiş, Akdeniz Üniversitesi ve hastanesine otobüs ve dolmuşlarla gidişin zorluklarını anlatmaya çalışmıştım. Turizmci-Rehber İskender Gönen görüşlerime genel olarak katılmakla birlikte, olayın başka bir boyutunu da ele alıyor. Gelin kendi kaleminden okuyalım:

‘’ Erdoğan bey merhaba,

Yazınızda bir kaç enteresan ortak nokta yakaladım, bu nedenle sizinle görüşlerimi paylaşmak istedim.

Geçen hafta Dedeman mevkiinden Aspendos Bulvarına hastaneye gelmek istedim. Taksi şoförleri 65 nolu bir aracın geçtiğini söyledi. Yarım saatten fazla beklediğim halde gelen giden olmayınca Taksi'ye binmek zorunda kaldım. Burada üzücü olan nokta; duraklarda seçimden önce o duraktan geçen arabaların listesi ve araçların gideceği gidiş istikametleri asılıydı. Şehir içinde yoğun duraklarda akıllı durak yanında evden internet vasıtasıyla herhangi bir duraktan geçecek arabanın tahmini geliş zamanını bir kaç dakika sapmayla öğrenebiliyorduk. Peki bugün neden yok?

Hadi ANTKART gitti bu nedenle yok diyelim. Duraklarda toplu ulaşım araçlarının listesini asmak bu kadar mı zor? Var olan bir şeyi kaldırdınız peki vatandaş ne yapacak? İlla bilen birini mi bulmak zorundayız sormak için? Bunların yapılabilmesi için ulaşım master planına neden ihtiyaç olsun?

***

Tramvay hattının yanlışlığına gelince;

Türel'e aynı soruyu bende sordum. Dedi ki ; Dokuma hattı Antalya'da toplu ulaşım hattının en yoğun olduğu hattır. 50'den fazla dolmuş hattı oraya çalışır ve yolcu yoğunluğu her daim çok fazladır. Üstelik Ferrokrom karşısında ki gecekondu yerleşimlerinin yıkılarak yerine kentsel dönüşüm çerçevesinde toplu konutlar geldiğinde ve Kepezüstü’ndeki  yerleşim yerleri arttığında (TOKİ) bağlantılı (aktarmalı) araçlarla ANTRAY hedeflenen yolcu kapasitesine ulaşacaktır. Ancak şehri batı-doğu aksında birleştirmek için (üniversite yakınından geçen) raylı sisteme devam etmek zaruridir.

Bu bilgilerin hepsi mantık süzgecinden geçtiğinde doğru bir planlamadır. Rayları sökmek bir yatırımın çöp olmasıdır. Para maalesef kolay kazanılmıyor. Lütfen tavsiye de bulunurken uzun vadeli düşünelim. Saygılar- İskender Gönen’’

 

***

Sayın Gönen’e aslında söyleyeceğim şey, uzun vadeli düşünmenin ancak planlarla olabileceğidir. Ulaşım master planı olmadan, hatta daha kötüsü Isparta ili için yapılan bir planın Antalya’ya uygulanması ile ortaya çıkan bu sorunu çözmeye kalkmanın yanlışlığını bir kez daha hatırlatmaktır.

Burada amaç vatandaşı gideceği yere en seri şekilde ve ucuza ulaştırmaktır. Şüphesiz yeni bir yatırım yapılırken, araş trafiğinin yoğun olduğu yerlere toplu taşıma araçlarının konulmasıdır. Yoksa Üniversiteye giden gençlerimizi taşımak yerine, Kepez bölgesinde yaşayan insanları kent merkezine getirmek için öncelik verilmesi yanlıştır. Şehircilikte akıllıca olan plana dayalı olarak, uzak semtlerdeki insanları şehir merkezine taşımak değil, resmi kurumlarla ilgili hizmetlerin orada yaşayanların ayağına götürülmesidir.

Netice olarak olan olmuştur.

Benim burada anlamadığım iki husus var:

Birincisi Hocanın tramvay güzergahında hala otobüs ve dolmuşların çalışmasına neden izin verdiğidir. (Aksi halde bu hat üzerideki trafik sıkışıklığı ve esnafın ağlaması durmayacak)

İkincisi de, kerhen de olsa kabullendiği tramvay aksının ikinci ve sonraki aşamasını neden planlamaya başlamadığıdır.  (Aksi halde bu hat toplu ulaşımda çözüm olmaktan öte çözümsüzlüğü getirmeye, zarar etmeye devam edecektir)

 

 

Yayın Tarihi
22.11.2010
Bu makale 4037 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
Aferin İskender beye. Son derece iyi özetlemiş konuyu

Selami Işık 23.11.2010

Isparta nın planı alındı kopyalandı demek son derece yanlış bir çıkarım. Zaten mevcut belediye planlamalarına ilişkin mevzuatlarda bırakın tramvay gibi büyük projeleri, trafoların bile nereye konulacağı ülkemizde planlanmaktadır. Ustune bu planlar icin önce bir arastırma sonra tespit arkasından ihale ve planların askıya çıkması gibi farklı süreclerden gecmektedir. Kim ne derse desin Tramvay Antalya icin cok iyi oldu.Tum Dunya'da kullanılan en konforlu toplu ulasım sistemini Antalya'ya kazandıranlara tesekkuru borc bilmek gerekir. Tramvayın diger guzergahları da acılsaydı.Yogunluk daha da artacaktı. Ancak kısmet olmadı. Yogunlugun artıgı bir yerde sevgili esnaf kardeslerimiz sizce daha mı az kazanırlar yoksa daha mı cok kazanırlar.Bunların takdirini kendileri yapsınlar. Aman olan oldu önümüze bakalım diyeceğim ama önümüzde pek birşey olmadığı için biz halen geçmişteki icraatlerle bogusuyoruz. Keske bu baskanda birseyler yapsa da biz de onları takdir etsek.Anca mevcut yönetim öyle bir hıncı varki üst gecitlerdeki merdivenleri bile kapatabilecek dereceye ulaşmaktadır. Not:Günümüzde kaldırım taşı döşemek ile parklara çiçek ekmek gibi şeyleri hizmetten saymalım.Büyük hizmetler olmasını dileyelim.

Gökhan 22.11.2010

SEVGİLİ ERDOĞAN AĞABEY, BELEDYECİLİK HİZMETLERİNDE ELBETTEKİ KOORDİNASYON ÇOK ÖNEMLİ.VE İLERİYİ GÖREBİLMEK DE...HAFİF RAYLI DA TRAMVAYDAN ÖNCE METRONUN DÜŞÜNÜLMESİ ÇOK DAHA İYİ OLURDU..ANCAK İNANIN TRAMVAY HIZLA VATANDAŞIN SEMPATİSİNİ TOPLAMAYI BAŞARDI.. BİR DE KİTLE TAŞIMACILIĞINDA BELEDİYE ZARAR EDEBİLİR..Kİ BEN YOLCULUK BEDELİNDEN ZARAR ETSE BİLE HAFİF RAYLININ , ALDIĞI REKLAMLARLA BUNU KAPATIYOR DİYE DÜŞÜNÜYORUM...HAFİF RAYLI SİSTEMDEN YARARLANDIĞIMDAN BUGÜNE DOLMUŞ VE HALK OTOBÜSLERİNDE ZAMAN KAYBETMEDİĞİMİ DOLAYISIYLA SİNİR SİSTEMİMİ OLUMLU ETKİLEDİĞİNİ GÖRÜYOR,YAŞIYORUM... HER YOLCULUĞUMDA OLUMSUZLUKLARI UNUTUP, BU SİSTEME ÇABASI OLMUİ HER KESİ SAYGIYLA ANIYORUM... KEŞKE SIKÇA TRAMVAYDAN YARARLANBİLSEYDİNİZ.O ZAMAN DÜŞÜNCELERİNİZ FARKLILAŞACAKTI. BU SİSTEMİN KIYILARA VE HATTA HAVAYOLLARINA KADAR UZATILARAK GELİŞTİRİLMESİNİ ÇOK İSTERDİM...SAYGILARIMLA. ŞAHİN AKÇAP

şahin akçap 22.11.2010

Sayın Kahya, anlayamadığım için soruyorum; bütün şehrin çalışan dar gelirli vatandaşlarının oturduğu bir bölgeden şehir merkezine insanca ve ucuz bir şekilde seyahat etmelerini sağlayacak olan tramvay güzergahındaki yanlışlık nedir? Ben hala bunu kavrayabilmiş değilim. Yanlışlığın hocanın mentalitesinde olduğu açıktır bence, zaten yazınızın sonunda bu tespitleri siz de yapmışsınız.

erdem arsunan 22.11.2010

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!