Avrupa’da seyahat acentalarının halen bir geleceği var mı? Online internet acentaları ve kapı-kapı gezen ‘ayaklı’ mobil seyahat acentalarının hızla artan sayıları ve başarıları, klasik ofis acentalarının hayatını zorlaştırıyor.
Bu durum karşısında Konvansiyonel acentaların hayatta kalma şansı var mı? Evet, şansları var, üstelik bu acentalar yakında bir ‘ikinci bahar’ ve bir ‘yeniden doğuş’’ yaşayacaklar.
Avrupa’yı temsilen, Almanya’da yapılan bir araştırma, klasik seyahat acentalarının yüreğine su serpti ve araştırmanın Almanya’da yapılması, özellikle sevindirici oldu.
Almanya’da örnek seçilen Nürnberg kentinde yapılan bir araştırmaya göre, Almanlar, tekrar klasik seyahat acentasına dönüş trendine girdiler. Nürnberg’de yayınlanan yerel ve ulusal gazetelerin ve seyahat acentalarının yaptıkları anket ve araştırmalar sonucunda ortaya çıkan gerçek şu: Tatil rezervasyonlarında, İnternete güven zayıflıyor.
‘Nürnberger Nachrichten’ gazetesi, “Tüketici, internette daha fazla ürün seçeneği bulabileceğini düşünüyor. Ama birkaç kez kötü tecrübe edindikten sonra, birebir muhatap bulabileceği seyahat acentasına geri dönüyor” diye yazıyor ve son dönemlerde internet ortamında yapılan tatil rezervasyonlarında yaşanan sorunların artmasına dikkat çekiyor.
Almanyanın Röthenbach Alışveriş merkezinde bulunan ‘Reiselust’ isimli seyahat acentasının yetkilisi Simone Gengler, “Kişilerin bir muhatabı var” diyerek, donuk bir ekran veya telefon hattında bir türlü cevap veremeyen bir bant kaydı yerine, güleryüzlü bir tanıdık var seyahat acentasında diyor ve kulak veren biri, onun dilinden anlayan biri var diye durumu özetliyor.
Gengler’e göre, internette sayıları hızla artan isimsiz online acentaların ürün yelpazesi ve satış sistemleri, giderek kafa karıştırıyor. Diğer seyahat acentası yetkilileri de benzer görüş bildiriyor: “Bir turizm uzmanı olmamıza rağmen, biz bile kimi zaman online işlemlerinde zorlanıyoruz ve hata yapabiliyoruz, tüketici ne yapsın?”
Gengler, “Biz tavsiye ettiğimiz otellerin çoğunu bizzat tanıyoruz ve gerekirse alternatifler sunabiliyoruz” diyor.
Bana göre internet acentacılığınada bu çılgın ve kontrolsüz artış güvenin zayıflamasına sebep oldu:
“Özelikle son yıllarda, kimi internet pazarlamalarında, bazı yanıltıcı resim, yazı ve diğer bilgi malzemeleri kullanıldı ve bu gerçek müşterileri tedirgin etti”
Bence en önemli tespit: herkes bir yere yazsın!
Turizmde ‘Sürdürülebilirliğin’ şartlarından biri, seyahat acentasıdır
Baraner, turizmde sürdürülebilirliğin en önemli şartlarından biri olarak, seyahat acentalarının varlığını sayıyor: “Turizmde sürdürülebilirlik için, sosyal ve ekolojik denge ve toplumsal istikrar gibi unsurlar şart ise, klasik seyahat acentalarının mevcudiyeti, danışmanlık, hizmet ve tüketiciyle birebir muhatap olma gibi unsurlardan doğan kontrol etkinliği, turizmde sürdürülebilirlik için şarttır.”
Tourexpi.com’un yaptığı bir araştırmaya göre zaten tüketici ciddi anlamda gergin ve dikkatli:
“Tatil tüketicisinin, tatille ilgili en çok nelerden korktuğuna bir bakacak olursak:
- Yüzde 82 - Hastalık, sağlık kaybı
- Yüzde 52 – Kriminel saldırı
- Yüzde 44 – Ödediği parasının karşılığını alamamak, dolandırılmak
- Yüzde 32 – Tatil noktasında aradığı sosyal ve milli gruplarla bir arada olamama
- Yüyde 23 – Tatilden sonra işsiz kalma
- Yüzde 14 – Uçak kazasına kurban gitme
Sıralamasını görüyoruz:
Burada üçüncü sırada bulunan korku, online acentacılığıyla doğrudan ilgili. Üstelik bu endişe, giderek büyüyor.”
“Avrupa’da sürdürülebilir acentacılık adına alınan önlemler gereği, klasik seyahat acentasında satılan ürünlerin, yasal statüleri, uçak bileti, dönüş garantisi gibi birçok etken, birden çok makam tarafından sürekli ve sıkı kontrol ediliyor. Daha önce tedirginlik yaşamış tüketiciler, bu kontrollerin getirdiği garantiler sayesinde, tekrar seyahat acentasına dönecekler. Avrupa seyahat acentaları, bir ‘Yeniden Doğuş’ yaşayacaklar”.
Nürnberg’deki başka bir seyahat acentası çalışanı ise şu noktaya dikkat çekiyor: “Yaşı, cinsiyeti, fiziksel ve zihinsel durumu gereği özellikleri olan müşteriler, kimi zaman yanlış tercihlerde bulunuyorlar. Bir acenta çalışanı olarak bizim işimiz, tüketiciyi uyarmak. Fark burada; Biz müşteriyi görüyoruz. Ya online acentası? “Siz hamile misiniz, kaç yaşındasınız? Rahat yürüyebiliyor musunuz? Yaşınız kaç? Bu tatil çocuklara veya hastalığınıza uygun olmaya bilir” diyen bir bilgisayar programı gördünüz mü?” diyor ve devam ediyor: Seyahat acentasında, alıcı satıcıyı görüyor ve tersi. Online işlemlerde bu durum sadece tek taraflıdır. Unutmayalım ki, biz bir mal satmıyoruz. Bir hizmet satıyoruz”
Nürnberg’de yayınlanan bir başka yerel gazete, farklı bir soruna parmak basıyor ve “Kimi online seyahat acentalarını hukuki durumu tartışılır. Almanya’da sandığınız ve Alman hukukuna göre işlem yapılacağını beklediğiz bir online acenta, merkez olarak Cook Adalarını seçmiş olabilir. Hukuki işlemler yıllara dağılabilir. Unutmayın ki, genelde internetten kredi kartı aracılığıyla ödeme yapıyorsunuz” diye yazıyor.
‘Reiselust’ acentasının bir başka çalışanı ise, online tatil rezervasyonu yapan tüketicilerin, kolaylıkla ‘ özel kampanya’ ve son dakika indirimleri bulabileceklerini sandıklarını söylüyor ve bunun bir yanılgı olduğuna dikkat çekiyor: “Müşteriler artık bu tür ilanlara kolayca inanmıyor ve daha seçici davranıyorlar. Bu ‘özel indirimleri’ artık acentalarında da, ama daha emniyetli şekilde bulabileceklerini biliyorlar’ diyor.
Nürnberger Nachrichten gazetesi, özet olarak, Almanya’nın Nürnberg kentindeki gelişmeleri, Almanya’da genel bir trend olarak görülebileceğini ima ediyor. Gazeteye göre, internet ortamındaki yasal düzenlemeler, AB genelinde değişmedikçe, Almanya’daki seyahat acentaları önümüzdeki 5-10 yıl içinde bir yeniden doğuş yaşayacaklar.
Gazete, bu konuda yalnız değil. Alman Seyahat Birliği – DRV, daha önceleri de seyahat acentalarının, bu sektörün bir ‘vazgeçilmez’i olduğunu defalarca tekrarladı ve salt online seyahat acentaları piyasasında yasal düzenlemelerin, onlarca yıl sürebileceğini ima etti.
Böyle bir ortamda bizlerinde ivedi olarak yapması gerekenler arasında tüketicinin özellikle Türkiye ile ilgili tatil ürünleri satın alınımında en yüksek dürüst ve güvenilir piyasa ortamını oluşturmamız olacak
--
Hüseyin Baraner
Managing Director
TRAVEL NETWORK
Turizm Araştirma ve Strateji Merkezi
Zerdalilik Mah.,Burhanettin Onat Cad.No: 74/9, 2nci Ateş Apt.
Antalya/Türkiye
+90 0242 321 64 11 Fax: +90 0242 321 64 11 /
Mobile: +90 532 5570459 /+49 177 8387972
hbaraner@gmail.com baraner@baraner.com
www.tourexpi.com www.baraner.com, www.trav.io