Başladığı ilk günlerde iyi sinyaller ile içimizi ısıtırken; şimdi arka arkaya gelen üzücü ve korku verici haberler ile bizi üzüyor, ürkütüyor, piyasaları geriyor.
Hüseyin Baraner: ‘2020 yılı sinsi bir yıl olacağa benziyor’
Arka arkaya gelen ölüm haberlerinin üstüne bir de, İstanbul’da yaşanan uçak kazasının statif kamera görüntülerinin, saatlerce TV ekranlarında dünyanın zorla gözünün içine sokulduğu günlerde umutlanmak kolay değil...
Bir de korona virüsü nedir, ne değildir diye tam tartışırken, dünya aniden karışıverdi. Daha düne kadar Çinli turistlere "Bize de gelin" diyenler, şimdi Çinliler ‘den kaçar oldu.
Taç anlamına gelen Korona virüsü ne zaman, nasıl biter, şu ana kadar tam bir bilen yok.
Piyasalar çok yönlü yeni ve çirkin manipülasyonlara açık
Küresel ekonomi spekülatörleri, her daim para cambazları sarsıntılarda yakılacakların varlıklarına gözlerini dikmiş bir şekilde, bekleyiş pozisyonuna geçtiler yine...
Müşteri de yine, yeniden tedirgin.
Etik ticaret, sağlıklı çevre ve güvenlik konularında son aylarda yaşadığımız küresel yalpalamalar ve şaşırtıcı eksiklikler, düzensizlikler ve yüz kızartan ihmallerin halen hasır altı edilmeye çalışması, tüketiciyi derinden sarstı.
Dünya TV'lerinde en çok izlenenlerinin arasında, karantina altına alınmış cruise gemileri boy gösterirken, bizim Sabiha Gökçen'de pistten kayıp üçe parçalanan uçağın talihsiz gövdesinin donmuş resminin önünde saatlerce canlı yayın yapılması, hiç de iyi olmadı.
Aynı anda ülkemizde yaşanan afet ve kazalardan arka arkaya gelen ölüm haberleri de ayrıca, hepimizi derinden üzdü.
Hayatını kaybedenlerin hepsine buradan rahmet diliyorum.
2020 yılın ana trendi kesinleşti
Müşteri sevdiğini değil, güven duyduğu ürünü alacak.
Burada alt alta yazıyorum:
1. Sağlıklı
2. Güvenli
3. Emniyetli
Ortam ve zihniyette üretenler kazanacak ve yeni bir küresel marka dalgası hareketi başlatacak.
Mega trendleri turizm liderleri değil, müşterinin yoğun baskısı tayin ediyor
Müşteri her defasında bedel ödeyerek, doğru trendleri kendi talepleri doğrultusunda piyasaları zorlayarak yaratıyor.
Piyasaların yapısı, destinasyonların yönetimi, küresel işletmecilik ve taşımacılık mevzuatları bir yenileme (update) gerektiriyor.
Markalaşma hareketinin yeni anahtarını müşterinin iç dünyasında, (Bugüne kadar biraz boş verdiği) ancak son yaşanan olaylardan dolayı şimdi iyice alevlenen çok boyutlu güven sorusuna verilen cevabın samimiyeti ve inandırıcılığında aramalıyız.
Yakında bol bol okursunuz, ben şimdiden yazıyorum
Destinasyonlarda kent tasarımcısının, otellerde ise, iç mimarın önemi halen tartışmasız. Ancak hem destinasyonlara, hem de otellere artık danışman ve eğitimci olarak huzur ve empati tasarımcısı iç psikolog ve iç sosyologlar gerekecek diye düşünüyorum.
Dikkat! Dünyamızın geldiği bu noktada içi boşaltılmış, anlamı sulandırılmış ucuz ve saçma pazarlama sloganları da, ters etki yapıyor. Hatta müşteriyi kaçırıyor.
Turistler turizmciler kadar hayalperest değil
Turistler her gün artarak sağlıklı, güvenli, emniyetli, temiz ve etik olan ürünlere yöneliyor.
Eski laflar turizmde para etmiyor.
Bizde kendimize sormalıyız:
Türk rüyası mı (Turkish dream)?
Türk sözü mü (Turkish promise)?
Tanıtım kampanyalarımızda ananevi etik anlayışımızı mı, yoksa photoshoplu kusursuz genç ve güzel kızların fotoğrafları ile süslenmiş sloganlarını oluşturan kelimelerin yorgun kavramlarını mı vurgulayacağız?
Son 20 yılda geçtiğimiz iki yüzyıldan daha çok otel hizmete geçti
Ne krizler, ne hastalıklar, ne de afetler yatırımları doldurabiliyor. Son 20 yılda, geçtiğimiz iki yüzyıldan daha çok otel hizmete geçti.
Dünya otel işletmeciliği gerçekten nereye koşuyor? Bina ve oda üretimi korkunç bir hız kazandı. Bir yılda 400 otel açan markalar var. Otel hizmetlerinin fiziki marka servislerinin yanında, işletmelerin anayasası bugünün müşterilerinin destinasyonlarda hissettikleri içgüdüsel sosyal/etik değerlendirmelerine ve güven duygularına hatta akut korkularına hangi yaklaşımlar sergiliyorlar. Hangi sahici ve gerçek sosyal projeleri hazır tutuyorlar.
Her türlü yük destinasyonların sırtında
Destinasyonlarda sosyal ve çevresel dengenin standardı ne? Sektörel dönüşüm ne aşamada? En küçük krizde, afette, salgın hastalıklara en çok kaybeden yine destinasyonun bizzat kendisi.
Zaten her türlü uluslararası araştırma raporlarında, müşteri taleplerini piyasa dinamiklerine karşı açıkça beyan ediyor. "Destinasyon iyi olsun ama, mutlaka güvenli olsun" diye çağrı yapıyor.
Müşteri hissedilir ve inandırıcı yeni ticari düzenlemelerin yanında, destinasyonların tüm hizmet ve servis noktalarında ve özellikle tesislerin tüm birimlerinde fiziki yapıların, donanımların etik işlevselliği ve çalışır halde olmasını talep ediyor.
Türkiye'de bu zamana kadar katıldığım en içerikli ve öğretici toplantıydı
Bu konuda geçen hafta katıldığım TTYD'nin İstanbul Raffles Otelde düzenlediği forum, içime su serpti.
44 yıldır turizmdeyim, Türkiye'de bu zamana kadar katıldığım en içerikli ve öğretici toplantıydı.
Her söylenen söz, her yapılan tespit bana göre doğruydu.
Yukarıda yazdığım bu zor konulara çözüm öneren akıllı cevapları bu forumda yakaladım.
Türkiye adına çok sevindirici...
Sözleri ülkemizde pek dinlenmese de, Türkiye'de mükemmel turizmciler var.
Gelecek yılki TTYD Forumu'na mutlaka turizmde iddiası olan destinasyonların belediye başkanları katılmalı.
Yarının turizmcileri Türkiye'de
Küresel sıkıntıların çözümünde rol oynayabilecek sektörel takım gücüne sahip olduğumuzu söyleyebilirim.
TTYD Başkanı Oya Narin, turizmde dönüşümün artık şart olduğunu en sık dillendiren sektör başkanı.
Sektörümüzde dönüşüm gelişimi, çeşitliliği ve sürdürülebilirliği de beraberinde getirecek.
Her fırsatta turizmde dönüşüm konusunu vurgulayan Narin, düzenlediğini zirvenin bu zamana kadar ülkemizde yapılan turizm toplantılarından çok farklı formatta, gerçek çözüm öneren zengin içerikli olmasına özen gösterdi.
Konaklama endüstrisinde yeni trendler masaya yatırıldı
Başkan Narin, bu anlayış ile ülkemizin turizmde yeni yapılanmasını tam olarak yansıtabilecek deneyimli şahsiyetleri bir araya getirerek, geniş bir yelpazede turizm yatırım trendleri, markalar, mega projeler, konaklama endüstrisinde yeni trendlerin masaya yatırılmasını sağlamış oldu.
Ayrıca uzmanlar sağlık turizmi ve fırsatları, otel tasarımında yeni trendler, sanat, kültür ve müzelerin turizm yatırımları üzerindeki etkisi gibi konuları sunumlarında son derece profesyonelce detaylandırdılar.
Oya Narin, "Ülkemizde sürdürebilir yeni değerlerin oluşması için turizm sektörümüzün yeniden ivme kazandığı ve yeni hedeflere doğru yelken açtığı bu dönemde, ihtiyaç duyduğumuz dönüşüme ve sıçrayışa zemin sağlayacak yeni işbirliklerini bu Forum’la sektörümüze getirmek istiyoruz" diye, güçlü bir şekilde çağrıda da bulundu.
Başkan Oya Narin ile kahve molasında yaptığımız görüşmelerde; son derece başarılı geçen TTYD Forumu'nun güçlü yeni finans ve marka işbirlikleri ve önemli networkler ışığında Berlin, Londra ve Brüksel'de de gerçekleştirilmesinin önemine vurgu yaptık.