BAKIŞ

Almanlar ödeyemedi, Ruslara verdik

Sezonun tam ortasında aniden nazara mı geldik, nedir bilmiyorum. Sezon öncesi iyimser bir beklenti içinde sezon için çalışmalarımızı tamamlamaya çalışırken hem tur operatörleri hem de seyahat acenteleri bu yaz Türkiye’nin turizmde rekora koşacağı, belki geçmişinin en iyi sezonunu geçireceği tahminde bulunurken, müşteri getirdiğimiz ülkelerin medyalarında, Türkiye’ye taraftarı haberler ile yurt dışında pazarlama faaliyetlerimize bir anlamda destek veriyordu.

 

Sonra turizm için zehir niteliğinde kötü haberler ve olaylar birbirini kovaladı. 

 

İlk önce Ankara birbirine girdi. Arkasından Vasco’nun iflası, sonra Hollanda bazı şirketlerin iflası derken şimdide PKK tarafından rehin alınan üç Alman dağcı.

 

Neyse ki serbest bırakıldılar da başımıza iyice dert açılmadı.

 

Ama halen Türkiye’nin tamamı sakıncalı ülkeler ve bölgeler arasında alınması için BKA Federal Kriminal Dairesi’nin Alman Dışişleri Bakanı Wolfgang Schauble’ye talebi duruyor.

 

Rusya’da da sıkıntılar ve gereksiz gerginlikler durmak bilmiyor:

Rusya pazarına baktığımızda medya son günlerde Türkiye “ye haksız ve gereksiz çıkışlar yapıyor.

 

Rusya’nın Antalya Konsolosu ve gerçek bir Türkiye dostu Mircalov Husanov tarafından bu haberler ne kadar yalanlansa da, konuyu bilmeyen Rusların midesi bulandırıyor. Sözde Kemer “e tatile gönderilen yaşları 8 ile 17 arasında değişen "120 çocuk aç ve susuz kaldı" haberi Rusya Devlet Televizyonu RTR, ORT ve Rusya’nın çok sayıda televizyon ve

kanalında ilk haber olarak yayınlandı.

 

Konu o kadar büyüdü ki…

 

Rus basınında tatil için Türkiye’ye giden turistlerin mağduriyetleriyle ilgili haberler iki ülke başbakanları arasındaki telefon görüşmesine de yansıdı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, dün Rusya Başbakanı Vladimir Putin’le bir telefon görüşmesi gerçekleştirdi. Görüşmede ikili ilişkilerin yanı sıra, Antalya “da mağdur olan Rus çocukların durumu ele alındı.  Peskov’un açıklamasına göre Başbakan Erdoğan, bir bakanı tüm sorunları çözmesi için Antalya’ya gönderdiğini söyledi. Putin de Spor, Turizm ve Gençlik Bakanı Vitaly Mutko’ya Rus tur şirketlerinin standartlara uygun hizmet vermeleri için daha sıkı kontrol edilmesi talimatını verdi.

 

Çok ilginçtir aynı günlerde Antalya’nın Belek bölgesinde her yıl Rus turist sayısında yaşanan artış, bu yıl hız kesti. Geçen yıl temmuz ayında yüzde 80’leri aşan doluluk oranları, bu yıl aynı dönemde günlük oda fiyatları 350-400 dolarları aşan otellerde yüzde 65’lere düştü.

 

Antalya-Moskova bilet fiyatları birkaç hafta içersinde 230 dolardan 450 dolara çıktı.

Ayrıca kırıcı, yıkıcı ve yakıcı rekabet içinde adeta orman yangını gibi yanan Moskova pazarında erken rezervasyon indirimi sisteminden dolayı tur operatörleri sezon ortası artan uçak yakıt maliyet artış farklarını müşterilerden alamıyorlar. Bu zor duruma uçulan boş koltuklar ve Türkiye’deki garantili odalar ekleniyor. Öz sermayesiz aşırı hızlı, çılgın büyüme özellikle böyle sezon ortası iniş çıkışlarda çok tehlikeli olabiliyor. En yüksek

sezonda tur operatörleri satışlarında yüzde birlik bir sapma blok kontenjan anlaşması olan otellerin bütçesinde de 3 kat daha fazla açığa sebep olabiliyor.

 

Buna karşılık: Müşteri ve tur operatörü portföyünü 25 ülkeye genişleten ve nispeten bağımsız çalışan oteller bu dönemde büyük stok kontenjan olarak tur operatörüne bağlı

çalışan oteller den daha rahat bir sezon geçirecek gibi görünüyor.

 

Segmentler arası müşteri talebinde ve satınalma gücünde çok büyük farklılıklar var: Gerçek konsept Villalar “Rixos, Gloria Serenity” halen iyi fiyata müşteri buluyor. Ancak 350 dolar üzeri odalarda özellikle Belek’te bir enflasyon yaşandığı ve Rusya’daki artışın bu segmenti karşılamadığını görüyoruz. Bugün bu segmentte paket fiyatları 6.500 Dolara kadar çıkabiliyor. “Bu para ile Mauritius, Maldiv ve Seyşel adalarına giderim” diye itiraz eden Ruslar olduğunu da Tourexpi.com’a üye olan Rus acentelerden öğreniyorum.

 

Kara Kasım bekleniyor:

Avrupa’nın bazı büyük Airline gruplarının Kasım ayına kadar ayakta kalamayacağı korkusu piyasalara iyice yerleşti. Kasım ayında birçok uçak şirketi ya konsolidasyona gidecekler, ya küçülüp aralarında birleşecekler, ya bol parası olan yeni heyecanlı ortaklar bulacaklar, ya da bazıları gelecek sezona çıkamayacak.

 

Durum çok ciddi ve kötü… Dikkatli olmakta fayda var…

 

Türkiye’de de turizm sektörü bazı noktalarda ve şirketlerde sağlam temeller üzerinde kurulu değil. Sektörümüzde bu yoğun satış ve müşteri artışlarına rağmen 800 Milyon dolar kendi içinde borç stoğu var. Herkes birbirine borçlu. Sektördeki havada uçan çekler ve senetler kasım sonrası sektörümüzü hiç umulmadık kötü sürprizler ile karşı karşıya getirebilir.

 

Son birkaç haftadır düşünceler ile kafamızı karıştıran merkezi Almanya’da bulunan 6500 seyahat acentesinden oluşan QTA "Quality Travel Alliance " Başkanı Thomas Bösl ve yardımcılarını Kemer ve Belek'te otelciler ve yetkililer ile toplantılar ve değişik görüşmeler yapmak üzere Türkiye'ye davet ettim. İlk ve en önemli toplantıyı Kemer'de yaptık.

Belediye Başkanı Hasan Şeker'in düzenlediği yemekli toplantıda Alman turistleri tekrar Kemer' e çekmek amacıyla neler yapılabileceğini masaya yatırdık.

 

Otelciler ve Alman seyahat acenteleri sıkıntılı:

QTA Başkanı Thomas Bösl Kemerli otelcilere çok açık konuştu: Ben size 6500 seyahat acentesinin Genel Müdürü ve Başkanı olarak onların adına elimi uzatıyorum. Kemer bundan 15 yıl öncesine kadar veya son yıllarda Almanya çok iyi tanınan ve pazarlanan destinasyondu. Bugün aynı şeyi söyleyemiyoruz, eğer yine eskisi gibi bizim pazarlarımızda ve orta Avrupa “da başta Almanya olmak üzere eski günlere dönmek istiyorsanız, eski ortaklıklara, müşterek çalışmalara yeniden başlamamız gerekir

diye düşünüyorum. Kemer “in Alman pazarında eski haline dönmesini istiyorsanız, eskisi gibi çalışmamız en azından konuşmamız gerekiyor.

 

 

Kemer Alman pazarında Ruslarla kapatılmış bir alan turistik bölge olarak düşünülüyor.

 

Almanya “da bu konularda satışlarda zorlanıyoruz. Ama eğer Kemer olarak Alman pazarına dönmek istiyorsak Almanya “da ve Avrupa “da Rusya “da yaptığınız gibi bazı çalışmalar yapmalısınız. Almanya “da sokaktaki seyahat acentesiyle Kemer otellerin ilişkisini eskisi gibi kuvvetlendirmelisiniz, ivme gerekmektedir. İlk olarak seyahat satış elemanlarına tanıtımınızı yapmalısınız. Bu yıllardır göz ardı edildi. Almanlara Kemer unutturuldu” dedi.

 

”Almanlar ödeyemiyor, bizde Rusları alıyoruz “

Buna Karşılık Otel sahibi Mustafa Çalık: Alman Tur operatörleri bizim talep ettiğimiz fiyatları ödemiyorlar, bizde mecburen odalarımızı Ruslara veriyoruz derken bazı otelcilerin buna katılmadığını gözlemliyordum: Hatta bazıları kafasını sallayarak bu açıklamaya katılmadıklarını söylediler. Bazı deneyimli otelci arkadaşlar, “Sektörde bir kopukluk var. Strateji ve konsept yok. Herkes tutturmuş bir yerlere koşuyor...”diyorlar.

 

Turizmin her türlü ve her zaman sosyal etkinliklerine yegane destek veren Limak otelleri yönetim kurulu üyesi Hakan Saatçi: Alman basını Kemer için yeterli gayreti göstermiyor Rus -Alman paritesini abartıyor. Küçülen küresel dünyada her milletten insanlar aynı otellerde bir araya gelecektir ve neticede Avusturya’da, İsviçre’de ve hatta Almanya’daki otellerde de çok sayıda Rus turist var. Orada sorun olmuyor da, niye hep Türkiye’de sorun oluyor” diye Alman basınına serzenişte bulunuyor.

 

Bende otelci arkadaşlara Avrupa basını ile hiç ilgilenmediklerini, bazen bir iki davetli yabancı gazeteci için bile free oda vermediklerini, iki sene evvel Antalya Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Erdoğan Kahya’nın gece beni uyandırıp, “Hüseyin yarın 17 kişilik Avrupalı gazeteciler grubu cemiyetimizin davetlisi olarak Antalya “ya geliyor, haftalardır kapı kapı dolaştım, kimse free oda vermiyor, ben şimdi ne yapacağım? “dediğini hatırlatıyorum.

 

Otelci arkadaşlara birçok otel sahibinin (birkaç istisna hariç, bu konuda iki yüzlü, oryantal-uyanıklık yaptığını yani; sanki bir katkıda bulunuyormuş gibi gösterip esasında bir şey yapmadıklarını söylüyorum.

 

Sonra Alman Rus müşterilerin tatil anlayışı farklılığı konusuna geçtik: Bazı otelci arkadaşlar ise bu iki kültürün en önemli farkının şöyle özetlenebileceğini söyledi:

 

Ruslar eğlenmek, Almanlar ise dinlenmek istiyor...

Almanlar için doğal ortam önemli, Kemer “deki eski portakal bahçeleri arayanlar var. Buna karşılık Ruslar bol gürültülü eğlence mekanlarını tercih ediyorlar.

 

Akşam dinlenmek ve konaklamak için Sungate Portroyal oteline yerleşiyoruz. Otelin Amerikalı Müdürü Joseph Zedan tüm personeli ile bizleri kapıda karşılıyor. Sungate “i yeniden ayağa kaldırmak için adeta didinen ve bence çok da başarılı olan Joseph

akşam yemeğinde bizlere ve müşterilere son yıllarda Gloria, Xanadu, Barut Lara ve Rixos hariç hiç bir otelde yemediğim bir zenginlikte ve tadta Türk mutfağı sergisi sunuyor. Sayısız mezelerin yanında ananevi tarihi Türk yemeklerini arka arkaya servis yaptıyor ve

bizzat yemeklerin reçetesini bizlere ezbere anlatıyor. Joseph Zedan, Türkiye “nin gerçek bir turizm ülkesi olduğunu, turizmin Türkiye’nin ve Türklerin genlerinde yattığını ama maalesef Türklerin daha birçok zenginliklerinin farkında bile olmadıklarını ve sadece oda ve otel yapımı ve inşasına endeksli bir yarış içinde gözlerinin ve duygularının körlendiğinden dolayı kapılarının önünde zenginlikleri bile görmediklerini kafasını sallayarak bizlere uzun uzun anlatıyor.

 

4 milyar Avro’luk yıllık seyahat satışı

 

Ertesi gün 45 derece sıcakta Belek “e hareket ediyoruz. Gloria Serenity de yaptığımız toplantı başka bir doğrultuda geçiyor. Burada tur operatörlerinden aldıkları komisyonlar iyice azalan seyahat acentelerinin durumunu tartışıyoruz. Seyahat acentelerinin oteller ile işbirliğini nasıl güçlendirip karşılıklı çıkarlar doğrultusunda özellikle satışları bazı otel ve destinasyonlara yönlendirebileceğimizi masaya yatırıyoruz. Ayrıca bu tür  müşterek pazarlama tanıtımına tur operatörlerinin nasıl tepki göstereceğini tartıştık.

 

QTA’nın Başkanı Bösl, Tur operatörleri ile gelecek ay bu konu ile ilgili seri toplantılar yapılacağını ve zaten artan satışların tur operatörlerinin paketlerinden oluştuğunu söyledi ve yıllık cirolarını açıkladı.

 

QTA Toplam olarak yıllık 4 Milyon Avro’luk yıllık satış yapıyor: 2007 yılında

TUI’de 1 Milyar 200 milyon, Thomas Cook’ta 800 milyon, Rewe Grubunda

350 Milyon ve Öger’de 100 Milyon ciro gerçekleşti.

 

Yıllık toplam Türkiye satışları 800 milyon Avro’yu geçiyor.

 

Eğer bu yeni bir sistem olarak adlandırılan seyahat acentelerinin daha sıkı olarak destinasyonlardaki oteller ile müşterek tanıtım ve pazarlama faaliyetleri başlatması, tur operatörlerinin ürünlerinde büyük bir artış yakalanacağı ve müşterilerin seyahat acentelerine geri çekileceği, satışlarda kopmalar, iniş ve düşüşlerin engelleneceği ve daha iyi satış ve doluluk planlaması yapılacağı sadece otellerin boş oda tehlikesi ile karşı karşıya kalmaları değil, tur operatörlerinin boş koltuk uçma sıkıntılarının da minimize edileceği, önemle vurgulandı.

 

Amaç, satış kanallarındaki tıkanıkları hemen anında ve yerinde açmak!

Satış kanallarındaki tıkanıkları hemen anında ve yerinde tur operatörü ile birlikte açıp otelleri daha rahat duruma taşıyacakları konseptleri artık devreye soktuklarını söyleyen Bösl, Belek’in tanınmış otelcilerinin gözleriniz içine bakarak, “ Internet ve direkt-online

satışları artık Avrupa’da geleceği yere geldi, yüzde 10-15 civarında bir pay’a yerleşti,

bu pay oranı artık büyüyemez, zira Avrupa da müşteriler yine seyahat acentelerine hızlıca geri dönüyorlar” diyerek sözlerine ekleme yaptı.

 

Bu toplantıyı rakiplerimiz de takip etti

 

Yunan Girit Adasının 30 yıllık en büyük turizmcisi Yannis, sanki Belek’teki bu toplantıyı oradan takip edercesine, tam toplantı sonrası kapıdan çıkarken beni telefondan aradı ve “Hüseyin, eğer vaktin varsa, seni Girit Adasına davet etmek istiyoruz, burada işler hiç de iyi değil” dedi

 

Tourolympix geliyor

 

Son olarak Antalya’yı 40 ülkeden turistin geldiği ve kültürlerin huzur içinde yılın en güzel günlerini aileleri ile dostluk ve mutluluk içersinde geçirdikleri duygusunu markalaştırmak çalışmaları ile ilgili açıklamaları yapıyorum:

 

Dünyanı ilk turizm seyahat acenteleri arası yapılacak turizm olimpiyatlarını  “TOUROLYMPIX“ adı altında 2009 Nisan ayında 40 ülkeden 2000 bin seyahat satış elemanı ile gerçekleştireceğimizi ve bu devasa etkinliğin TUI Holding ve Turizm bakanlığının himayesinde yapılacağını, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, TÜROFED, AKTOB ve BETUYAP’IN destekleri ile gerçekleşeceğini bildiriyorum.

 

8 dalda gerçekleştirilecek bu etkinlik çeşitli ülkelerin turizmcilerini kendi aralarında dost kılıp, bu dostluğu ve birlikteliği değişik kültür, dil ve dinden olan müşterilerimizi birbirleri ile Antalya topraklarında kaynaştıracağını ve bunu gelecek yıllarda bütün ülke turizmcilerinin katılacağı bir barış-spor-turizm olimpiyatlarına dönüştüreceğimizi de arkadaşlara iletiyorum.

Yayın Tarihi
21.07.2008
Bu makale 1688 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!