ALGI

ANTALYA’DA İZ BIRAKANLAR

Orhan BÜYÜKALP
T.C.K. 13. Bölge Müdürü

Orhan Büyükalp,
1925 Kahramanmaraş doğumludur.
1950 yılında İTÜ İnşaat Fakültesini bitirmiştir.
Süleyman Demirel’in sınıf arkadaşıdır.

Diyarbakır T.C.Karayolları 9.Bölge Müdürlüğünde işe başlamış,
1954-1959 yıllarında T.C.K. 9. Bölge Müdürü olarak görevine devam etmiştir.

Askerlik görevi sürecinde, İstihkam Asteğmeni olarak Antalya T.C.K. 13.Bölge kurucusu ve ilk Bölge Müdürü olarak görev almıştır.
Aralıksız 14,5 yıl bu görevini sürdürmüştür.

Orhan Büyükalp;
1974 yılında kısa bir süreliğine T.C.K. 4.bölge,
1975-1977 yıllarında T.C.K. 1. Bölge Müdürü ve Bakanlık Müşaviri olarak görev yapmıştır.

1978 Antalya T.C.K. 13.Bölge Müdürlüğüne tekrar dönmüştür.
Antalya’da toplam 17 yıl T.C.K. 13.Bölge Müdürü olarak görev yapmıştır.
1982 yılında ise emekliye ayrılmıştır.

Bugünkü SGK ve SS Hastanesinin bulunduğu, beyaz binayı kapsayan alan T.C.K. Bölge Müdürlüğüydü.

Orhan Büyükalp annesi ile T.C.K. 13.Bölge içinde, beyaz bina olarak bilinen lojmanda ikamet ederdi.
Zaman içinde bu semt beyaz bina adını almıştır.

Orhan Büyükalp’in makam aracı portakal renkli, arkası açık Ford pikaptı.
Çoğu zaman şoförünü almaz, aracı kendisi kullanırdı.
Genelde giyim tarzı blucin pantolon, mont ve bot ayakkabıdan oluşurdu.
Bu tarz şantiye kıyafeti olarak adlandırılabilir.
Çoğu zaman şimdilerin modası “kirli sakal” ile görülürdü.
Takım elbise ve kravatlı haline ender rastlanırdı.
Hizmette 7/24 çalışırdı.
Çalışma alanı genelde saha idi.
Makama ait odada, birim müdürleriyle yaptığı toplantılar ve randevular dışında bulunmazdı.

Ne zaman hangi şantiyede olacağı bilinmezdi.
Nerede olduğunu bölge müdür yardımcısı Altan AYAĞ belki bilirdi.
Orhan Büyükalp emekli olunca görevi Altan AYAĞ sürdürmüştür.
Muhteşem ikili olarak, T.C.K. 13. Bölgeye büyük hizmetleri olmuştur.

Orhan Büyükalp’in ne zaman, nerede ortaya çıkacağı bilinmez.
Amirinden hizmetlisine, herkes, her an, tetikte ve hazır bulunmak durumundadır.
Bu işin hiç şakası yoktur.

O yıllarda iletişim en gelişmiş sistem olan telsiz ile sağlanırdı.
Orhan Büyükalp, makam aracı olan pikaptaki telsiz aracı ile şantiyelerdeki işleri takip ederdi.

15-20 dakika önce iletişim kurduğu şantiyede pat diye bitebilir.
Bu tarz sürprizlere her an hazırlıklı olmak lazım gelir.

Bu çalışma yöntemi sayesinde üretim ve verimlilikte inanılmaz başarılar sağlanmıştır.
Bölgeye tahsis edilen bütçe ile hedeflenen üretimin iki katına çıktığı çok görülmüştür.

Bu sayede, Orhan Büyükalp ismi popüler bir isim haline gelmiş, tanınırlığı artmıştır.
13.Bölge Müdürü olarak 17 yıl makamında kalmış, bir rekora imza atmıştır.

Antalya-Burdur yolundaki köprüyü sel aldığı zaman ulaşım durmuştu.
Afet yerine ulaşan Burdur Valisi, yüksek sesle “bu ekibin amiri yok mu?” diye seslenir.
Orhan Büyükalp her zaman olduğu gibi, şantiye kıyafetiyle, ekibi ile beraber çalışmaktadır.
Ekibinden bir çalışanını gönderir, “Vali sakin olsun, sorun çözülecektir.” der.
Sorun çözülür ve Vali ile 13.Bölge Müdürü tanışmış olur.

Bayındırlık Bakanlığında Bölge Müdürleri toplantısı yapılacaktır.
Orhan Büyükalp, aradaki zamanı değerlendirir;
Bakanlığın otoparkında hortum ve fırça ile pikabını yıkamaya başlar.
Toplantıya gelen başka bir Bölge Müdürü “Evlat benim arabayı da yıkar mısın?” der.
Toplantı salonuna gelen Orhan Bey, Müdürün kulağına “Sayın müdürüm arabanız yıkandı, bilginize” der.
Orhan Büyükalp’in 13.Bölge Müdürü olduğu anlaşılınca şaşkınlık ve mahcubiyet birbirine karışır.
Orhan Büyükalp’in kendini aşmış, kibirden uzak, tevazu sahibi olduğunu pek az insan bilir.

Orhan Büyükalp açılan yol güzergahlarında sanatsal yapılar bulundurmaya çok özen gösterirdi.
Alanya girişinde, bugün de hizmet veren Ulaş Park ve Tesisleri bu durumun güzel bir örneğidir.

Zaman içinde T.C.K. Bölge Müdürlüğü şimdiki büyük alana taşındı.
Yeni hizmet binalarına geçiş yapıldı.
İdarî binanın önüne büyük bir süs havuzu yapılmıştı.
Süs havuzunun başına bir bayrak direği ve bir de Türk Bayrağı asılmıştı.
Ne var ki bayrak direği zaman içinde 8-10 kez yer değiştirmiş, kimseler anlam verememişti.
Yıllar sonra öğrenildi ki; günün her saatinde bayrağın gölgesinin havuzun içine düşmesi amaçlanmış.
Orhan Büyükalp’in ince mühendislik hesaplaması, bayrak sevdasında da kendisini göstermiştir.

Kepez’den Otogar’a kadar açmış olduğu yolun, ileriye yönelik olarak, aynı genişlikte Alanya’ya
bağlanması planlanmıştı.
Yol, o yıllarda şehir dışında, fundalık bir güzergahtaydı.
Ancak; Orhan Büyükalp ile zamanın Belediye Başkanı anlaşamadılar.
Yol güzergahına imar izni verilmiş, proje engellenmiştir.
“Bu genişlikte yol nerede görülmüş, Hava Limanı mı olacak?” şeklinde tepkiler verilmiştir.

Orhan Büyükalp’in vizyonu anlaşılamadı.
Projesini gerçekleştirmesi mümkün olmadı.
Bugün Antalya-Alanya arası ulaşım çileye dönüşmüştür.
140 kilometrelik yol 3 saatte zor alınabilir duruma gelmiştir.

Antalya’nın tarihî hükümet konağının yıkılmasını önlemek için çok çaba sarf etmiştir.
Ancak; dönemin yerel yöneticileri bu durumu anlayamadılar.
Tarihî bina hazin bir şekilde yok edildi.

Orhan Büyükalp; tarihî ve kültürel değerlerin, ekonomik değerlerden daha önemli olduğunu bir türlü anlatamadı.
Vizyonsuz ve yetersiz yerel yöneticiler ile hiçbir zaman anlaşamadı.

Arkadaşlarım; Nurten ve Veli Zabın Orhan Büyükalp’in kuzenleridir.
Stajlarını T.C.K. 13.Bölge Müdürlüğü’nde yapmayı tercih ettiler.
Antalya’nın en sıcak aylarında stajlarını çok sıkı bir tempoda ve yoğunlukta tamamladılar.
Antalya’nın traverten jeolojik bir yapıdan oluştuğu belirlendi.
Atıkların, foseptik yolu ile giderilmesinin sakıncaları anlatıldı.
Kanalizasyon sisteminin öncelikle kurulması önerildi.
Bu durum, İstanbul Üniversitesi Jeoloji Bölümü arşivlerinde önemli bir araştırma olarak yer almıştır.

Orhan Büyükalp döneminde, Antalya-Kemer karayolu ulaşımı sağlanmıştır.
Akyarlar mevkisinde, çetin bir yarma çalışması sürecinde bir can kaybı yaşanmıştır.
Vefat eden işçi anısına orada bir anıt yaptırılmıştır.
Orhan Büyükalp insan sevgisi adına örnek bir davranış ortaya koymuştur.

Yakın zamanda, Antalya-Kemer Akyarlar’da Orhan Büyükalp Tüneli (965 Metre) açılmıştır.
Bugün adı, tünelde yaşatılmaktadır.
Güzel bir vefa örneği ortaya çıkmıştur.

Orhan Büyükalp vizyon sahibi, nevi şahsına münhasır, seçkin bir şahsiyetti.
İz bırakanlardan olmuştur.
Allah rahmet eylesin.

SÖZÜN ÖZÜ;
Geride hoş seda, hizmet ve eserler bırakmak çok anlamlıdır.

Yayın Tarihi
28.02.2024
Bu makale 2158 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
Çok güzel bir yazı olmuş. Kaleminize sağlık. Okul yıllarımda, Antalya Kumluca yolu akyarlar'dan geçiyordu. Ne zaman yolculuk yapsam, uçurumlu akyarlar virajlarında iki araba karşılaşmasındaki anları hatırladım.

ÖMER ÖZER 29.02.2024

Allah rahmet eylesin. Kalemine sağlık değerli kardeşim.Rahmetli çok eser bırakmış,sayende ne kadar mükemmel bir insan olduğunu öğrendik.Zamanimizda böyle bürokratları ne çok arıyoruz.Allaha emanet ol Osmancığım..

Ahmet Akkasoglu 28.02.2024

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!