Ben de bir emekli turizmciyim.
Bundan yaklaşık olarak on yıl önce yolum, bilgiye ve deneyime saygı duyan insanlarla kesiştiği için kendimi şanslı sayıyorum.
Etkin olarak çalışmaya devam ediyorum.
Ama benim kadar şanslı olmayan yüzlerce meslektaşım var.
Her birisi vaktiyle oteller açmış, başarılı bir şekilde yönetmiş. Çalıştığı otellere ruh ve saygınlık katmış. Kişisel kalitesini otelinin ismi ile bütünleştirmiş.
Yatırımcının, varlığı ile gurur duyduğu Genel Müdürlerden bahsediyorum.
Evet.
Otel Genel Müdürleri insan kaynakları raporunda bir sütun değildi.
Otelin ruhu, aynası, temel direği idi..
Şimdi her birisi kendi dünyasına kapanmış, vefasızlık duygusu ile direnme iradesi arasında gidip geliyorlar, sektör ile bağlarını koparmamaya çabalıyorlar.
Sektör, Yerel Yönetimler, Kültür ve Turizm Bakanlığı bu konuda politikalar geliştirebilir.
Ortada, küçümsenemeyecek bir bilgi birikimi, onlarca yıllık deneyim, saygı ve sempati uyandıran isimler ve azalmayan bir heyecan var.
Sektör STK’ları, Yerel Yönetimler ve Bakanlık, bu insanları bir yerlerde mutlaka değerlendirebilir. Eğitimleri, donanımları, yabancı dilleri ve gündeme olan hakimiyetleri ile emekli turizmcilerin Türkiye’ye verecek çok şeyleri var.
Türkiye, emeklisinin değerini biliyor mu?
İnsan ile yaşamın her alanı arasındaki ilişkiyi çözen ülkeler, bu konuda çok hassaslar.
Emeklilerini evlerinde çürümeye bırakmak yerine, onları hayatın içinde tutmayı tercih ediyorlar ve bunun verimli etkilerini de alıyorlar.
Bu ülkelerin başında ABD geliyor.
Bu ülke, deneyimin önemini çoktan kavramış durumda ve bunun için projeler üretiyor.
Sektörlerinde başarılı olmuş emeklileri çeşitli köprüler vasıtası ile toplum ile bağlantılı halde tutmayı başarıyor. Hem kamuda, hem de özel sektörde, kar amacı gütmeyen girişimlerde başarılı emeklilerinden yararlanıyor.
ABD, emeklisine saygı duyuyor
Batı bu konuda çarpıcı bir kavram üretmiş; onlara Dinamik Emekliler, diyor. Bu kavram emeklileri motive ediyor ve hayatın içinde kalmak için gereken heyecanı sağlıyor.
ABD, dinamik emeklilerinin katkıları ile hayata geçirdiği projeler sayesinde istihdamı güçlendiriyor. Bu gün ABD yüzde 3 gibi düşük bir işsizlik oranına sahip.
Açılan çeşitli kanallardan iş dünyası ile emeklileri buluşturuyor. Emekliler üş süreçlerine, bu gün gittikçe azalan disiplin, heyecan, düzen ve saygıyı katıyorlar.
ABD devleti özellikle askeri, ekonomik, sosyal alanlarda emeklilerin bilgisinden yararlanmak için danışma kurulları kurup düzenli toplantılar organize ediyor.
Bu toplantılardan hayati öneme sahip öneriler ve kararlar çıkıyor.
Batının birçok ülkesi emeklilerini hayatta tutmanın önemini kavramış durumda.
Türkiye ne yapıyor?
Daha doğrusu, bu konu, herhangi bir şekilde Türkiye’nin ajandasında mı?
Ne gezer?
Başta da belirttim. Sadece Antalya’da yüzlerce turizmci emekli boşta ve gittikçe köreliyorlar. Sektörden ve hayattan kopuyorlar.
Bu ülke turizmi, hem hayattaki duruşu ile hem de otelciliğin bütün boyutlarına olan hakimiyeti ile örnek olan böyle bir kuşağı bir daha zor görür.
Hitabet..
Liderlik..
Giyim kuşam..
Sanata ve kültüre aşinalık..
Yabancı dil bilgisi..
Liderlik becerileri..
Mesleğe olan bağlılık ve sevgi
İkna gücü..
Bunların çoğu vardı.
Onlar, çok zorlu eğitimlerden geçtikten sonra otelciliğe başladılar. Bütün departmanları öğrendikten sonra sahaya çıktılar.
Her departmana yardımcı olacak kadar bilgileri vardı. Hiçbir departmanın yardım isteğini geri çevirmezlerdi. Herkese zaman ayırırlardı.
Onlar zirvelere sabrın, heyecanın, dayanıklılığın sağladığı motivasyon ile tırmandılar.
Haklarını teslim edelim; Akdeniz turizmi onların ellerinde doğdu ve büyüdü. Onlar, Akdeniz turizmine doğduğu andan itibaren bir bebek gibi baktılar.
Türkiye, bu yumuşak gücü değerlendirmeli
Emekli turizmcilerin bu ülkeye verebileceği çok şey var. Türkiye turizmi böyle bir gücü görmezden gelme lüksüne sahip değil. Her şeyden önce onların arkada bıraktıkları uzun bir otelcilik hikayesi var. Bu hikaye ders kitaplarına bile girebilir.
Esasen konuyu sadece oteller ile sınırlı tutmak da yetersiz olur. Türkiye turizmi emeklilerin otelcilik dışında kalan yetenek ve bilgilerini mutlaka değerlendirmelidir.
Türkiye, yerel yönetimler ile turizm arasındaki iletişimde emekli otelcilerden yararlanabilir.
Yerel yönetimler, turizme dönük kampanya ve projelerde ekmekli turizmci aklından yararlanabilir. Bu projelere deneyimli turizmci aklını katabilir.
Emekli turizmciler, kentin estetik makyajının uzmanları olarak yararlı olabilirler. Sanat, spor, kültür, sosyal yaşam, çevre, kent peyzajı gibi alanlara kendi yorumlarını katarak önerilerde bulunabilirler.
Emekli turizmcilerin estetik bakış açısı vardır. Güzelliğe, uyuma çok önem verirler. Onların bu hassasiyetinden yararlanın.
Turizm eğitimi veren kurumlar, emekli turizmcilerden yararlanmalı. Onlar, turizmin geleceğini oluşturacak olan gençlerin yetişmesinde olumlu bir rol üstlenebilirler. Hatta kuracakları kanallardan, sektör ile öğrenciler arasında elçilik görevini de üstlenebilirler.
Neden bir Veteran Turizmciler Think Tank’ı yok?
Şöyle bir bakıyorum..
Kimi emekliler haftada bir toplanıp anılarını tazeliyorlar. Geçmişi yad ediyorlar. Kimi zaman hüzün, kimi zaman keyif dolu sohbetler yapıyorlar.
Bazı emekli dostlar pek evden çıkmıyor. Okuyor. İnternette zaman geçiriyor. Notlar alıyor. Mesleki anılarını yazıyor. Kayda geçiriyor. Bir gün bir kitap yazmanın hayalini kuruyorlar.
Bazıları sektörden ve Antalya’dan tamamen kopmuşlar. Ya doğup büyüdükleri kente dönüş yapmışlar, ya da küçük bir Ege kasabasına yerleşmişler.
Birçok emekli dostumuz hala ilk günün heyecanını yaşıyor, yaşatmaya çabalıyor. Birilerinin kendilerindeki bu heyecanı ve tutkuyu fark etmesini bekliyor. Mesele sadece çalışmak ile sınırlı değil. Üretmenin ve Türkiye’ye yararlı olmanın peşindeler.
Gelin onlara bir platform yaratalım. Bir kanal açalım. O kanaldan toplum ve sektör ile bağ kurmalarına yardımcı olalım. Zira onlar için kendilerini ifade etmek bir ihtiyaç.
Profesyonel bir vitrin- websitesi
Bu site çok işlevli bir platform olmalı.
Türkiye’de değişik sektörlerden emeklilerin ortak forumu olmalı. Bu forumda bilgi ve deneyimler paylaşılabilir.
Emeklilerin dinamik hayata kazandırılması için projeler paylaşılabilir.
Farklı sektörlerden emekliler özgün cv’lerini paylaşabilirler. Varsa sektörel bazda projelerini sunabilirler. Beyin avcıları böylece emeklilere kolayca erişebilir.
Bu websitesinde emekli turizmcilerin makaleleri yayınlanabilir.
Bu platformu yerel yönetimler hayata geçirebilir.
Bu platformda, teknolojiyi, online iletişimi, bire bir ilişkileri kullanmak çok yararlı sonuçlar doğurur. Bu anlamda mutlaka bir email kanalı olmalıdır.
Bir websitesi olabilir. Buradaki içerik tamamen emekli turizmcilerin üretimi olmalıdır.
Ortak sosyal medya hesapları açılabilir. Emekli turizmciler burada içerik paylaşabilirler.
Emekli turizmcilerin hepsinin güçlü ilişkiler ağı, bağlantıları ve bir networkleri vardır. Belirli kampanya zamanlarında bu networkten yararlanılabilir.
Benim aklıma gelenler bunlar..
Özetle;
Dinamik Emeklilerde sanat, spor, kültür, mutfak, beverage, moda, müzik, her konuda az ya da çok bilgi var. Bunu ıskalamayalım.
Türkiye’nin zaten dibe vurmuş ortalama entelektüel seviyesini de biraz yükseltmiş oluruz..