Gelinen aşamada, onlarca soruyu da ev ödevi olarak önümüze bıraktı.
Turizm birkaç ay önce şalteri kapattı.
Bütün hareket durdu. Oteller, uçaklar, şirketler hepsi faaliyetlerini durdurdu. Çalışanlar kendilerini kapıda buldular.
Dünya artık anladı ki, turizm çok önemli bir sektördür.
Şimdi gelinen noktada sorulması gereken sorular var. Buna pek cesaret edemesek de, cevaplar bize tamam mı, devam mı için bir işaret verecek.
***
Gelmekte olan yaz aylarında, turizm muhteşem bir dönüş mü yapacak?
Yoksa insanlar aylardır evde kalmanın verdiği alışkanlıkla, tatil olmadan da yaşayabilecekleri gibi bir düşünceye mi kapılacaklar?
Seyahat ekonomisindeki iyileşme nasıl başlayacak? Genel ekonominin ayağa kakmasına öncülük edecek mi, yoksa aksatacak mı?
Seyahat pazarında kalıcı olabilecek kayıp var mı? Tatil düşüncesini iptal etmek yerine bir süre için ertelemeyi tercih edenlerin oranı nedir?
***
Kibirli turizmden mütevazi turizme geçiş olacak mı?
Seyahat Dünyası son birkaç 10 yılın hızlı gelişmesinin sağladığı kibirden arınacak mı? Birkaç yıl içinde bütün tarafları kucaklayan bir mütevazı turizm ortaya çıkacak mı?
İnsanlar bundan böyle seyahatlerinde niceliğe değil, niteliğe odaklanacaklar mı?
Dünya hızla milliyetçiliğe doğru kayıyor ve ülkeler kapılarını kapatmaya başladı. Küresel seyahatın bir anda durması sosyal kuyuyu daha da beter zehirler mi?
Çok küçük bir azınlığın seyahat edebildiği ve farklı kültürlerle temasını sürdürdüğü bir Dünyada, korumacılık hızla mevzi kazanır mı?
***
Devir dijital göçmenlerin devri mi olacak?
Eğer, son birkaç ayda gördüğümüz gibi, Dünyanın herhangi bir yerinden mobil olarak çalışmak kalıcı hale gelecekse, dijital göçmenler dönemi mi başlayacak? Bu süreç, iş amaçlı seyahatleri nasıl etkileyecek?
Hükümetler, turizme olan bağımlılıklarını azaltmaya mı çalışacaklar? Yoksa eskiden olduğu gibi, turizm başarısını ölçmek için sayısal ölçüler kaliteden önce mi gelecek?
Güvenlik ve maliyetlerin en önemli kriterler haline geldiği bu dönemde, seyahatin her aşaması otomasyona mı yönelecek? Yoksa işsizliğin patlaması ile iyice ucuzlayan işgücü sektörün temel itici gücü olmaya devam mı edecek?
***
Turizm yetenekli işgücünü kaybedecek mi?
Seyahat sektöründeki dengesizliklerden bıkan milyonlarca insanın yeni sektörlere yöneleceği varsayılırsa, acaba bir işgücü yetersizliği başgösterebilir mi?
Kriz, değişik tatilci kategorileri arasındaki farklılıkları arttırdı. Buna bağlı olarak, tüketici segmentasyonu her zamandan daha fazla önem mi kazanacak?
Seyahat satın alma çevriminin hayal etme ve planlama aşaması nasıl değişecek? Sürecin ilham yaratma aşaması her zamankinden daha fazla mı önemli olacak?
Bu salgın, kıza ve orta vadede uluslararası seyahate erişimi nasıl etkileyecek? Kitlelerin kolayca katılabilecekleri bir hareket olmaktan çıkacak mı? Buna paralel olarak sadece elitlerin ulaşabileceği lüks bir ürüne mi dönüşecek?
***
Coronavirüs Doğayı kendine getiriyor
Covid-19 salgını sırasında hem carbon salınımı düştü, hem de kentleri zehirleyen duman azaldı. Acaba bu gelişme siyasetçileri ve tüketicileri iklim krizi noktasında biraz daha duyarlı hale getirecek mi? Yoksa coronavirüs sonrası herşey eski haline mi dönecek?
Otellerde uzun zamandır değeri aşınan servis tekrar kıymete mi binecek?
Pandemi karşısında cesur bir duruş sergileyen gençler seyahate çabuk dönüş yapacaklar. Bu durumda konaklama kategorileri arasında ilk canlanma hostellerde mi yaşanacak?
***
Kafa karıştıracak bir soru daha var.
Acaba kısa dönem kiralama opsiyonları mı ön planba çıkacak, yoksa insanlar otellerin hijyen ve temizlik politikalarına güvenip yine onlarla mı tatillerine devam edecekler?
Pandeminin yarattığı güvensizlik ortamından etkilenen küçük ya da münferit otelciler, büyük zincirler ve güçlü markalar ile anlaşma yoluna giderek onların şemsiyesi altında güvende olmayı mı tercih edecekler?
Acaba, herkesin tahmin ettiği gibi ülke içinde tatil büyük bir yükselişe geçecek mi? Eğer insanlar kendi yaşadıkları bölgelerde tatil yapmayı tercih ederse, yerel kültür ve tarih daha fazla değer kazanmaya başlar mı?
Coronavirüs eyaletler ve kentlerde bir içe kapanma dürtüsü yaratır mı? Temiz eyaletler ve kentler, riskli kentelrden ve eyaletlerden giriş ve çıkışı yasaklamaya yönelir mi?
***
Aşırı turizm hareketi bitecek mi?
Özellikle Batı Avrupa’daki aşırı turizm hareketi ne olacak? Hızlı ve yoğun sosyal temas riski nedeniyle kentler birer turizm destinasyonu olmaktan çıkacak mı?
Dünya seyahat trafiğinin baş aktörü olan Çinli tatilciler aynı konumu korumaya devam edecekler mi? Yoksa daha da ötesi, Dünyanın en önemli turist segmenti mi olacaklar?
İnsanlar uçaklara olan güvenlerinin bir ölçüde kaybettiler. Acaba trenler hızlı ve güvenli seyahat seçeneği olarak güçlenecekler mi?
Muhteşem doğaları ile milli parklar ve doğal destinasyonlar, doğa ile daha fazla bütünleşmek için daha istekli hale gelen milyonların yoğun ilgisine maruz kalır mı? Buralara ziyarette bir patlama yaşanır mı?
Fenomen olarak bilinen sosyal medya pazarlamacıları salgın sonrasında da etkili olmaya devam edecekler mi? Yoksa destinasyonlar ve markalar, onların gücüne her zamankinden daha fazla mı gereksinim duyacaklar?
***
Turizm kuruluşlarının finansmanı tehlikede
Turizm STK’ları ve tanıtım vakıfları çalışmalarını finanse edebilmek için yeni kaynaklar arayacaklar mı? Kapanan ya da minimum gelirle yaşamaya çalışan tesisler, STK’ları ve bağlı oldukları kurumları finanse etme noktasında zorlanmaya başlayacak mı?
Gelelim VR diye ifade edilen Sanal Gerçeklik uygulamasına. Bu uygulama, önemli eğlence ve gezi destinasyonlarına yapılan sahici turların yerini alabilir mi?
Coronavirüs salgını, bu güne kadar popüler olan turizm destinasyonlaır ve ülkeler yelpazesinde sıkı bir değişikliğe yol açar mı? Yeni ilgi alanları nereler olur?
Tatilciler seyahat için bir yer belirlemeden önce dört ayrı kanaldan sorgulama yapmaya mı başlayacaklar? Eğer öyle ise, tatil sunan işletmeler sosyal reputasyonlarına her zamankinden daha fazla dikkat etmek zorunda kalacaklardır.
Bu durumda, artık turizm işletmeleri için sosyal reputasyon ölçümleme neredeyse zorunlu hale gelebilir. Buradan şu sonuca varabiliriz; oteller ve destinasyon pazarlamacıları onl,ne Dünyada her zamankinden daha çok iletişim kurmak zorunda kalacaklar.
***
Acenteler geri dönecek mi?
Bu badireyi atlatan acenteler seyahat ticaretine gösterişli bir geri dönüş yaparlar mı? Zira insanlar salgının yarattığı belirsizlik ortamında, bir uzman ile görüşmenin önemini bir kez daha kavramış oldular.
Yoksa teknolojinin sağladığı dev olanaklar sayesinde, seyahat için Herşeyi Kendin Yap modeli daha mı baskın hale gelecek? Şirketler, artık müşteri hizmetlerinde, sadece insana dayalı çözümlerle yetişemiyor.
***
Bu nedenle teknolojiye olan ihtiyaçları her gün daha da artıyor.
Ya bütün bu gelişmelerden sonra seyahat sigortası çok daha farklı noıktalara mı gidecek?
Birçok madde, şart ve dönemler yerine, çok sade ve basit bir sigorta uygulaması mı başlayacak? Tatiller için finansal koruma programları daha da basitleşecek mi?
İnsanlar otelden hiç çıkmayacakları tatillere alıştılar ve şimdi daha fazla ilgi duyuyorlar.
***
Tam da bu nedenle Herşey Dahil oteller daha mı revaçta olacak?
Grup turlarının bittiğini ve bireysel tatillerin yükseleceğini kabul edebilir miyiz?
Tur operatörleri ( küçük havayolu şirketleri, online seyahat acenteleri ) işlerinde radikal bir değişime mi gidecekler? İleri tarihli rezervasyonlardan aldıkları nakit depozitoları günlük operasyonlarında kullanmaktan vaz mı geçecekler? Yoksa bu depozitoları bir rezerv hesapta sabit tutmaya mı başlayacaklar?
İş Seyahatleri Turizmine ne olacak? Bu konuda zirveyi gördük ve artık geri dönüş başladı mı? Bundan sonra eski parlak sayıları göremeyecek miyiz?
***
MICE ve benzeri ürünlerin geleceği ne olacak?
MICE ( Toplantı ve kongre ) organizasyonlarının geleceği ne olacak? Son aylarda hızla patlayan online toplantı ve fuarlar MICE’ın klasik formunu değiştirecek mi?
Gelişen şartlarda Convention ve Turizm Bürolarının rolü ne olacak? Sanal ya da hibrit bir Dünyada bu kurumların ne yapacaklar?
Toplantı planlamacıları otellerle ve salonlarla yapacakları sözleşmelere temizlik ve hijyen standartlarını da ekleyecekler mi?
Gelelim kötü senaryolara; Küresel sermaye turizm startuplarını fonlamayı durduracak mı? Yeni turizm yatırımları finans yetersizliğinde boğulup kalacak mı?
Airbnb 2008/9 krizinin derinliklerinde, insanlara ucuz ve bağımsız konaklama üniteleri sunarak turizmin zirvesine yükselmişti. Coronavirüs krizinin ardından patlayacak olan ‘ yeni Airbnb’ nasıl bir şey olacak ve hangi sektörde yükselecek?
Kriz sonrasında turizm sektörünü rahatsız edecek bazı faktörler gelişebilir mi? Bunlar nelr olabilir? Bu faktörler turizme neler getirebilir?
Online seyahat acenteleri kriz öncesindeki hızlı yükseliş trendini tekrar yakalayacaklar mı? Yoksa tüketiciler, iptal ve iade politikalarındaki kolaylık nedeniyle yne bilinen klasik tur operatörü markalarına mı dönecekler?
***
Online seyahat ve e ticaret?
Bazı pazarlarda, tatil planlamasında sağladıkları hız ve kolaylık nedeniyle online seyahat ve e ticaret baskın hale mi gelecek?
Bu noktadan itibaren, seyahat Dünyasının iki devi, Expedia ve Tripadvisor’a ne olacak? Krizden en çok zarar gören bu iki dev nasıl ayakta kalacaklar?
Expedia, kriz öncesinde olduğu gibi meta aramalarda, Booking iler birlikte aynı skalada teklif vermeye dema edecek mi?
Acaba, göreceli olarak finansal açıdan en dengeli grup olan Ctrip/Trip.com Dünya genelinde hızlı bir satın alma atılımı ile pazarları ele geçirebilir mi? Başta Asya olmak üzere, Orta Doğu ve Avrupa’da bu markayı daha çok görmeye başlayabilir miyiz?
***
Google travel, sektörü domine edecek mi?
Google Travel, reklam gelirlerindeki dramatik düşüşe bağlı olarak hızlı bir değişim mi geçirecek? Yoksa tam tersine, yarı-direkt br kanal olarak, markalar nezdinde daha mı önemli bir konuma yükselecek?
Google ve Skyscanner gibi güçlü modellerin dışında, Metasearch bitiyor mu? Yoksa tüketicilerin daha fazla fiyat odaklı olmaları metasearch uygulamasını güçlendirecek mi?
Dünyanın her tarafında şirketler bütçelerini satır satır inceliyorlar. Nerede bir fazlalık varsa hemen iptal ediyorlar. Hangi turizm teknolojileri zorunludur ve hangilerini elde bulundurmak güzel bir deneyim idi?
Kategoriler içinde en son ayağa kalkacak olan lüks seyahat mi? Dönüşü nasıl ve hangi formda olacak? Nasıl bir lüks deneyimleyeceğiz?
***
Hijyen artık yeni ‘ wellness’ mi olacak?
Yakında, lüks otellerin ve resortların ve havayollarındaki business kabinlerin temassız teknolojilere yoğun yatırım yaptıklarına mı tanık olacağız? Sesle kumanda edilen servisler ve daha yoğun otomasyon bu sürecin doğal sonuçları mı olacak?
Wellness sektörü canlanacak mı? Otelcilik ile hastaneler arasındaki işbirliğinin boyutları daha fazla genişleyecek mi?
Sağlık ve medikal markaları turizme yatırım yapacaklar mı? Bunu lüks saat ve giyim markalarında görmüştük. Onlar turizme yatırım yapmışlardı.
Seyahat ve tatil giderek kişiselleşecek mi?
Buyurun cevaplandırın bakalım..
Bu yazı küresel turizm medya platformlarından tercümelerle zenginleştirilmiştir.