DÜŞ-ünü-YORUM

Rusya’nın bütün Tur Operatörleri, birleşin

Karl Marx bu çağrıyı Bütün Ülkelerin İşçilerine yapmıştı. İşçilerin zincirlerinden başka kaybedecek hiçbir şeyleri yoktu.

 

2009 yılının başında, Karl Marx’ın evrensel çağrısını Akdeniz Turizminin geleceği adına, Rusya pazarı için yineliyorum.

 

Sizinle birlikte sektörün de kaybedeceği çok şey var.

 

Pazarınız. Yetişmiş kadrolarınız. Sizi Rusya pazarına yalın kılıç dalmaya iten cesaretiniz. Evleriniz. Ofisleriniz. Arabalarınız. Yatırımlarınız. Otellerin dayanma gücü, morali, istihdam potansiyeli. Koca bir tedarikçi kitlesi.

 

Küresel finans krizinde ciddi bir sınavdan geçen kurumsal itibarınız.

 

Rusya gibi tutucu pazarlarda kurumsal itibar kaybı ölümle eşdeğerdir. Telafisi zor bir kayıp olacağından emin olabilirsiniz.

 

2009 yılında Rusya’da serbest piyasa koşulları değil, olmak ya da olmamak ikilemi gündemdedir.

 

Bu yıl birbirinizle değil, Rusya’yı kasıp kavuran bir kriz ile rakipsiniz.

 

2009’da ya bütün yarışçıların finişe varabildiklerini izleyeceğiz, ya da hemen tamamının daha yarıya gelmeden havlu attıklarını.

 

Geçtiğimiz yıllardaki gibi, stratejiniz, otellerden rakiplerinize göre daha ucuz fiyatlar almak, ucuz uçak bağlantıları temin etmek, birbirinizin önünü kesmek adına kıyasıya bir fiyat rekabeti ile Akdeniz’i üç kuruşa satmak üzerine kurulu ise, koskoca bir sektöre geçmiş olsun.

 

2009 sezonunun ruhuna el Fatiha.

 

Rusya pazarının g-stringinin rengine kadar her şeyini bilen sizler yanında fakirin derin analizlere girişmesi haddini aşmak olarak yorumlanabilir, kabul.

 

Şirketleriniz, yüksek atlama rekorlarını paramparça ederek bu noktaya yükselmiştir, bu da sizin kişisel özelliklerinizden kaynaklanmıştır, buna da kabul.

 

Çok önceden, belki bir masa, bir bilgisayar ile yola çıktığınız günlerde kurgulamış olduğunuz gelecek senaryolarınız vardır, bu gelişmeleri öngörmüşsünüzdür, illa ki bir B planınız vardır, eyvallah.

 

Ama, ya çok usta birer pokercisiniz, sezon ile ilgili hiç renk vermiyorsunuz, Mayıs 2009 gelir gelmez sürprizlerinizi patlatacak, hepimizin gönlüne su serpeceksiniz. Ya da nelerle karşılaşacağınızı sizler de bilmiyorsunuz, hep birlikte yaşayıp bu krizi de bir yaşam deneyimi olarak hafızalarımıza kaydedeceğiz.

 

Sektör için 2009 önemli. Zira koca bir sektör en tepeden en alta kadar sadece sezonluk suni teneffüsler ile yaşıyor.  Ama, uzun vadeli bakış açısı ile hareket edenler için siz de en azından 2009’dan beklediğimiz suni teneffüs kadar önemlisiniz. Fethettiğiniz pazarlarda Türkiye adına misyonunuz bitmedi.

 

Daha yapacak çok işiniz var.

 

Rusya’nın bütün tur operatörleri birleşin sloganının altını dolduralım.

 

ORTAK OTEL KONTENJANLARI

 

Bu yıl, Oteller ile tur operatörleri arasındaki ilişkilerin kaygan ve bir o kadar da gergin bir zeminde yürüyeceğini üzüntü verici bir öngörü olarak ileri sürüyorum. Kontenjan anlaşmalarındaki yaptırımların sık sık gündeme gelmesi ve Rusya pazarındaki tur operatörlerinin toplam enerjisini olumsuz etkilemesi çok muhtemel. Yasal zeminlere bile taşınabilecek gerilmeler göreceğiz. 

 

Bir platform, Oteller ile Tur operatörleri arasında ortak bir kontenjan formülünün yasal zeminini oluşturabilir. Zor olmakla birlikte, pazarda birlikte varolma kavgası adına bu proje hayata geçebilir. Güçlü bir set kurulamaz ise dalgalar Rusya pazarının bütün yarışçılarını sürükleyebilir. Şimdilik 2009 ile sınırlı düşündüğüm bu ortak platform, üye tur operatörlerinin boş kalan kontenjanını ortak havuzdan dolduracaktır.

 

 

ORTAK TANITIM

 

Rusya’daki etkin tanıtım mecraları ortak bir tanıtım bütçesi ve ortak ekipler ile değerlendirilir. Bu ortaklıkta hem bütçe, hem ekipler hem de fikirler birleşir.

 

Sadece maddi tasarruf sağlamakla kalmaz, pazarda sizi avantajlı konuma taşıyacak bir ortak sinerji de üretmiş olursunuz. 

 

Bu çerçeve içine ortak Türkiye katalogu, ortak medya reklamları ve sizin üreteceğiniz farklı tanıtım enstrümanlarını yerleştiriyorum.

 

 

ORTAK UÇAK OPERASYONU

 

Eminim öncelikle güçlü olduğunuz bölgelerde Pazar analizleri yaptı(rdı)nız.  Karar verme merkezlerinizde 2009 ile ilgili veriler vardır. Kaçınılmaz olarak yaşayacağınız pazar kayıpları opsiyonel de olsa bilgi bankalarınızda kayıtlıdır.

 

Bu bilgileri paylaşın. Bilgi paylaşıldıkça daha etkin ve yönlendirici olur. Bu bilgileri bir araya getirerek 2009’un tahmini toplam seyahat sayısına ulaşacağınız açık.

 

Bu verileri, Türkiye uçuşları için gerekecek toplam koltuk sayısını bulmak için değerlendirir, olası boş koltuk riskini minimuma indirmiş olursunuz. Zira sizler için en büyük sorun boş koltuklardır.

 

Gelin, Rusya-Türkiye toplam uçuşları için birlikte elinizi taşın altına sokun. Taş hafifleyecektir. En büyük beş tur operatörünün bir araya gelerek yapacağı koltuk rezervasyonlarının, uçak firmaları ile pazarlık gücünüzü arttıracağı açık değil mi?

 

Toplam rezervasyonu, geçen yıllardaki realizasyonlara ve 2009 projeksiyonlarına göre tur operatörleri aralarında paylaşabilirler.

 

 

ORTAK HANDLİNG

 

 

Havaalanı-Otel-Havaalanı transferleri, rehberlik hizmetleri, turlar ortak bir bütçe ve ortak bir plan ile sağlanabilir.

 

Geçtiğimiz yıllarda, birkaç tur operatörünün, aynı uçakta gelen az sayıdaki müşterileri için, Havaalanından bir saat uzakta, yan yana birkaç otele ayrı ayrı otobüs, minibüs kullandıkları, her birisinde ayrı ayrı rehberler olduğu bilinen vakıadır.

 

Bu yıl, böyle bir ayrışma hem sizler hem de Ülke adına aşırı bir lüks olacaktır. Bu gereksiz harcamaların sene sonu bilançonuzda hayıflanacağınız zararlar olarak kayda geçmesini önlemek mümkün. Ortak transferler, ortak rehberler ve ortak turlar.

 

Yoksa ne olur? Tur operatörleri kıyasıya bir rekabeti sürdürürse iş nereye varır?

 

Olsa olsa bir Pirus Zaferi olabilir.

 

Rahmetli Turgut Özal’ın basın için öngördüğü gibi, Rusya pazarında iki buçuk tur operatörü kalır. Onların havası da Akdeniz Turizminin ihtiyaç duyduğu suni teneffüs için gereken nefese yeter mi meçhul.

 

Yayın Tarihi
11.01.2009
Bu makale 2285 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
Değerli Hocam bu gibi fikirleriniz bizlere Turizm camiamızdaki diğer ilgili kişilere ışık tutacaktır. Saygı ve Sevgilerimle

ferhat Akkaya 17.01.2009

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!