DÜŞ-ünü-YORUM

Fark yaratmak/Farklı olmak

Emekli öğretmenimiz tembelliği sevmiyordu.

 

Eşi ve kendisinin emekli maaşları, ikisine orta halli bir yaşam seviyesi için yeterdi, ama iki çocuğun üniversite eğitimi için fazladan gelire ihtiyaç vardı.

 

Risk almaya karar verdi…

 

Piyasaya çıktı. Sezgilerinin rehberliğinde bir araştırma yaptı. Bir oto yıkama servisi kurma fikrinde karar kıldı. Kentte araç sahibi sayısı hızla artıyordu. Sevenleri bu işin çok yaygınlaştığını, her köşe başında bir tane olduğunu söyledi.

 

Gülümsedi. Onlardan çok vardı, ama hiç birisi kafasındaki modele uymuyordu.

 

Uzun uzun yürüdü, benzer tesisleri gezdi, baktı, inceledi. Gözlemlerini bir kağıda döktü ve ailesi ile paylaştı.

 

Tümünde müşterinin karşılanması aynı tarzda idi. Girişin düzenlemesi de öyle. Kırık dökük bir masa, birkaç koltuk ve donuk bir manzara...

 

Çalışanların gün boyu kullandığı sözcük sayısı iki elin parmaklarını geçmiyordu.

 

“ Abi, iç mi, dış mı?”, “ Abi bitti” gibi…


Aracının yıkanmasını beklemek zorunda kalanlar için hiçbir ekstra hizmet yoktu. Sağa sola serpiştirilmiş koltuklarda veya tahta sandalyelerde oturan müşteriler, oflaya puflaya bekliyor. Sağda solda buldukları gazete parçalarına göz gezdiriyorlardı.


Uzmanlaşma yok. Herkes her işi yapıyor. Herkes araba yıkamak ve teslim ederken araç sahibinin gönlünden kopacak bahşişi koparmak peşinde.

 

Bunu daha kaliteli bir boyutta yapılabileceği hiç dikkate alınmıyor. Uzmanlaşma olmadığı için, ne işe alınanlarda asgari bir eğitim düzeyi aranıyor, ne de herhangi bir mesleki ya da teorik eğitim veriliyor. İnsanlar gün boyu araba yıkıyor ve akşam yevmiyelerini alıp işyerini terk ediyor.


Aracını yıkamak için bırakanlar kendilerine verilen süre sonunda mutlaka tesise gidip bizzat almak ya da var ise şoförüne aldırmak zorunda.


Duvarların, zeminin, salonun hiçbir albenisi yok. Ya bembeyaz ya da sapsarı…

 

Ne bir tablo, ne bekleyenleri rahatlatacak ya da canlandıracak bir müzik.


Sıradanlığı aşarak bu alanda para kazanmak mümkündü. Önce farklı olmak ve sonra bu farklılığı insanlara duyurmak gerekiyordu. Daha sonra da kalite seviyesini düşürmeden korumak…

 

Fark yaratmak.

 

İnsanların ödediği paranın arkasından, ‘ Helal olsun’ dedirtmek idi bütün mesele.


Bunun için de önce kendisi farklı olmalı ve yapacağı işe beynini, ruhunu ve tüm gücünü katmalıydı.


Önce gerekli makineleri aldı. Tesisin belkemiğini kurdu. Hemen yıkamaya başlayabilirdi. Ama sabretti. En az Lise mezunu, diksiyonu düzgün ve saygılı elemanlar buldu. Onlarla uzun sohbetler yaptı ve yapacakları işin önemini ve güzelliğini anlattı.

 

Küçük farklarla meslektaşlarından daha fazla gelir elde edecekler, muhatap oldukları müşterilerden saygı ve takdir göreceklerdi.

 

Bunca yıllık yaşam deneyiminden hareketle ve ekibinin de desteği ile gelen müşterilere yönelik en saygılı ve anlamlı karşılama cümlelerini tespit etti.

 

Bu cümleleri standartlaştırdı ve hazırladığı minik el kitapları ile tüm çalışanlara dağıttı. Bu cümlelere yüreklerini de katmalarını öğütledi.

 

Sihirli sözcükleri karşılama cümlelerine özenle serpiştirdiler;

 

EFENDİM-BEYEFENDİ-HANIMEFENDİ-ELBETTE-HAY HAY-LÜTFEN-ÖZÜR DİLERİM-BAŞKA BİR EMRİNİZ VAR MI?

 

Göz okşayan renklerde ve işyerinin kurumsal kimliğinin bir parçası olarak üniformalar seçti. Üniformaların üzerine giyilen muşamba önlükler ve harika renklerdeki çizmeler hem ıslanmanın önüne geçiyor, hem de kirlenmeyi önlüyordu.

 

Kasa/kabul yeri/enformasyon masasında son derece güler yüzlü bir hanımefendi tüm güzellikleri taçlandıran bir motif idi.

 

Halkla ilişkiler eğitimi almıştı.

 

Lise mezunu olarak kalma dezavantajını zengin bir genel kültür birikimi ile telafi eden, konuşkan ve hazır cevap bir hanımefendi tesise saygınlık ve renk katmıştı.

Sıcak yaz günleri ve kışın soğuğuna karşı bekleme odasını güçlü bir klima ile donatarak, bekleyen müşterilerin yazın ter içinde kalmasının, kışın titremesinin önüne geçti. Bekleme salonunu son derece hoş, sıcak bir manzara oluşturan oturma grupları ile zenginleştirdi.

 

Bir köşede birkaç tane tavla, bir köşede birkaç tane satranç tahtası, bir başka köşede internet bağlantılı birkaç bilgisayar beklemekten sıkılacak müşterilere değişik zaman değerlendirme seçeneği sunmanın çok ötesinde, spontane olarak başlayıveren keyifli maçlarla yeni dostlar edinme fırsatı da sunuyordu. Ki öyle de olacaktı.

 

Heyecanlı tavla ya da satranç maçlarının ardından oyuncular arasında başlayan dostluklar onu haklı çıkardı. İnsanlar sıcak sohbetlerle geçen bekleme süresini bir sıkıntı olmaktan çıkaran bu uygulamayı çok sevdiler.


Salonun bir başka köşesine kurulan barda, sıcak ve soğuk içecekler, kahve çeşitleri, snack türü yiyecekler bekleme süresinin sıkıntısını daha da azaltacaktı.

 

Her masada ve sehpada günün gazeteleri, bir köşede kurulan kütüphanede ise dergiler, kitaplar, ansiklopediler önemli bir ihtiyaca cevap verecekti. Bekleme odası sıradanlıktan çıkıp özlenen, aranan bir mekana dönüştü

Bir uygulama daha kattı hizmetlerine. İşyerinden, evinden ayrılma şansı olmayan müşterilere evlere/işyerlerine hizmet servisi. Alo Yıkama ile bir telefon yeterli idi.

 

Araç alınacak, yıkanacak, parfümlenecek ve yine adrese teslim edilecekti. İstenen tüm hizmetler eksiksiz yerine getirilmiş olarak.

Adrese teslim ya da işyerinde yıkanan tüm araçlara bazı jestler de yapmak gerekirdi adamımıza göre. Büyük ve güçlü bir petrol istasyonu ile anlaştı ve O petrol istasyonu ile ortak bir kart bastırdı.

 

Kartta hem petrol istasyonunun adı, telefonları ve adresi yazılı idi ve kartın en altında da TEŞEKKÜR EDERİZ. LÜTFEN HER YOLCULUKTA EMNİYET KEMERİNİZİ BAĞLAYINIZ uyarısı yer alıyordu.

 

Kart ise petrol şirketinin yıl boyu yakıt alanlara dağıttığı eşantiyonlardan oluşan bir paketin üzerine iliştirilmişti.

 

Aynı paketin bir başka köşesine iliştirilmiş  bir kartta ise, Türkiye Cumhuriyetinin araç vergileri, sigortalar vb gerekli bilgiler, Kentteki çekici ve kurtarma servislerinden birkaç tanesinin telefon ve adresleri yazılı idi.

 

Kabul masasındaki hanımefendinin masasında, sanayi sitesindeki araç servislerinin kayıtlı olduğu bir adres defteri vardı ve kartlardan bir tanesinde bu hizmet de belirtilmişti.

 

Hangi marka araç olursa olsun, mesai saatleri içinde aranması halinde hanımefendiden bu servislerin telefonunu edinmek mümkündü.


Şimdi düşünelim bakalım. Böyle katma değeri yüksek bir hizmet sunan bir yıkama servisinde aracınızı yıkatmanın ve sunulan tüm güzellikleri tatmanın bedeli o kadar önemli midir acaba?


Böyle bir servis yok şu an. Ama olursa rakiplerine göre kaç adım önde olur ve onlardan kaç kat fazla para kazanır?


Bütün mesele burada… Fark yaratmak!

Yayın Tarihi
24.04.2010
Bu makale 3646 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!