VİZYON

Turizmin getirisi yok

Nerede 85’li 95 ‘li yıllarda ki turizmin getirisi.

O yıllar da, TL karşısında Mark ile Doların kur makası açık, enflasyon yüksek, sabit giderlerin TL bazında olmasına rağmen yatırımcı, işletmeci, çalışan ve nemalanan halk memnundu.

 

Şimdilerde ise, nitelikli tesislerin çoğalması, talebin yükselmesi enflasyonun düşük seviyelerde seyretmesinin yanında sadece kur makasının sabit durumda kalmasına rağmen turizmdeki verilere baktığımızda, kişi başı harcamanın düşmesi turizmin getirisini azaltmıştır.

 

Yine o yıllarda tesislerin kendini amorti etme süresi 6 ila 7 yıl, şimdi ise bu sürecinin 10 ila 12 yıla uzaması ayrı bir karamsar tablo çizmiştir.

 

Günümüze yansıyan diğer bir dezavantaj ise personel eğitimindeki düşüklük oranının, vasıfsız çalışanı tetiklemesi, düşük ücret politikasına yansıması, iş güvenliğinin olmamasına sebebiyet vermiştir.

 

Ayrıca da satışta HD’nin kaybettirdiği bazı değerlerde etkili olmuştur.

Nere de o geçmişte açık büfeler. Nerede o iyot kokulu deniz mahsulleri çeşitleri.

Ender rastlıyorsunuz kırmızı ete, kalmış gitmiş, sağa sola sinmiş barbekü kokusuna.

Varsa yoksa Tavuk, erken gelirsen rastlarsın kırmızımsı Hindi buduna.

 

Yakın gözlüğü takarak ararsın küçülmüş tatlı büfesinde meşhur baklava ve hamur işlerini. Hayretle izlersin maliyet ucuzluğundan doldurulmuş süt tatlılarını.

Bu arada gözün ilişir meyve reyonuna, yokluktan el süremezsin yörenin turfanda ve ithal tropikal meyvelerine. 

Bir bakmışsın ki geçmiş bir haftalık tatilin, Türk pizzası dediğin Lahmacunu yemek ile.

Çünkü bulamazsın, yiyemezsin Türkish şiş kebap, Türkish döner.

 

Geleceği turizmde görmek, artık özel sektör politikasının yatırımlara ve hizmete verdiği öneme kalmıştır.  

Yatırımcının turizmi asıl meslek olarak seçmesi ve sürdürülebilirliğinin etkisi uluslar arası markalaşmanın ilk adımıdır.

Markalaşmanın çoğalması ve zincirleşmeye geçiş ise ülke turizminin fiyat istikrarını sağlayarak ayakta durmasına katkı koyar.

 

Turizm sektöründeki getiriler, yatırımların maliyetleri ile değerlendirildiği takdirde ve de olumlu trendler çizdiği zaman giren döviz miktarlarının artması yanında işsizlik oranın düşmesine yardımcı olarak, kişi başı milli hasılanın yükselmesini sağlar.

 

Turizmde yatırım tanıtım ve işleyiş politikası artık bölgesel bazda saptanmalıdır.

Günümüzde liberal ekonomiyi savunarak rekabet ortamları yaratmak ekonomik girdilerin artmasına kaynak olduğu gibi uluslar arası arenada hak edilen yeri almak demektir….

 

 

Yayın Tarihi
13.03.2010
Bu makale 2360 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!