“Turizm de ayak bastı parası” adı altında 01.07.2019 tarihli yine burada yayımlanan köşe yazım da bahsi olan konu bugünler de Konaklama vergisi olarak zaman hassasiyeti göz önüne alınmadan yasallaştı.
Konaklama vergisi, ilanı, uygulama alanı ile tam bir fiyasko.
Birincisi AB ülkelerinde de olan bu vergi tamamı ile Belediyelere verilir.
Malum olan yerel hizmetleri, üreten, çöpleri atıkları toplayan, kanalizasyon arıtma, içme suyu, yol açma, asfalt kaldırım hizmetlerini götüren, kısacası tüm yükü çeken Belediyeler.
Böyle bir vergi tahsili Belediyelerin hakkı olmalıdır...
Şimdi gelelim iç turizm ve dış turizm de vergi tahsiline.Bu vergi kesinlikle yerli turiste maliyet artışı getireceğinden olumsuzları da beraberinde getirecektir hiç şüphesiz.
Kesinlik ile bu maliyetlerden küçük tesisler, yerli turiste bel bağlamasın.
Büyük kapasiteli turizm işletmeleri de bu farkı acenteye ve yabancı turist pazarlamasına nasıl yansıtacak göreceğiz.
Çünkü İngiliz Pazarı Thomas Cook tur operatörü iflası ile büyük kan kaybetti. Ayrıca ülkenin konaklama sektörü büyük zararlara uğradı.
Daha bölgesel otel Dernekleri ve Birliği, bu konuya daha intibak edemedi ki Ticaret odalarında sesleri çıkmıyor ya da korkudan çıkaramıyorlar. İşin ilginç yanı tabi ki siyasi baskının ağırlığının uluslararası ticarete olumsuz yansıması olacaktır.
Kişi başı konaklama vergi artışlarını fiyatlara yansıtarak alacak oteller, pazarlama esnasın da enflasyona uygun şartlarda tesislerine ait bu sene fiyat artışı yapamayacaklar gibi..
Bu da hizmet kalitesine menfi yönden yansıyacak, personel sayısını etkileyerek düşürecektir. Sosyal yaşamı da ters orantılı etkileyecektir.
Yabancı turistin düşük olduğu sezonlarda, dini bayramlarda da artık yerli turistler ile işletmeler sübvanse edilmesi söz konusu olmayacaktır.
Doluluk oranları düşük olacaktır. Kısaca Altın yumurtlayan tavuk kesilmiş olacaktır. Turizm ekonomisi, istihdamı ve yan sektörler de düşüş gösterecektir.
Tüm dış tanıtımının, pazarlamasının yapıldığı Pazar ülkelerinde fuar ve borsalar da menfi tablolar ortaya çıkacaktır. (WTM)Londra Travel Market de olduğu gibi.
Kısacası istihdam problemleri ile fokur, fokur kaynayan Turizm kazanının da altına zamansız olarak bir odun da vergi ile atarak ateşe verdiler.
Ülke ekonomisi ve girdileri açısından bu yıl büyük bir kayıp olacaktır.