Turizm planlaması ve mimarlık!

Türkiye’de 1980’lerde gelişmeye başlayan turizm, 2000’li yıllarda büyümüş, günümüzde ülkemizin en önemli sektörlerinden biri haline gelmiştir. Dış ticaret açığımızın sürekli büyümesi karşısında ekonomik olarak bu açığın kapatılması için turizm sektöründe gelişmeler ve büyümeler acaba planlanıyor mu? Hayır. Çünkü turizm plansız büyümesi sonucunda ”Kitle turizminin” ön plana çıktığı içinde yaşanılan süreçte turizm tesislerinin sayısı ve kapasiteleri anlamsız ve “altyapısız” bir şekilde hızla artmıştır.

Şöyle ki turizme verilen ayrıcalıklı imar hakları, kitabına uydurulan eski tesislere kat ilaveler bazı bölgelerin imar planlarının delinmesine de yol açmıştır. Turizm bölgelerinde, Plan bütününde yapılan yoğunluk artışları bu bölgelerdeki imar planlarının hedeflerinden sapılmasına neden olmuştur. Gelişmeler sonucunda zaten genel olarak yoğun ve çarpık yapılaşma kentlerimizi, geri dönülmez bir biçimde tahrip etmiştir. Bu durumdan kıyılarımızda nasibini almıştır. Kıyılarımız plansız bir şekilde turistik tesislerle doldurulmuştur. Kıyılarımızdaki bu olumsuz gelişmelere turizm, ekonomik hayatın merkezi haline gelmiştir. Turizm yapılaşmasında gelinen son durum maalesef budur…

TÜRK TURİZMİ İÇİN NELER YAPILMALI?

1- Turizm mastır planları ilgili birimlerinde uyarıları ve önerileri dikkate alınarak hazırlanmalı ve hemen uygulamaya geçirilmelidir.

2- Turizm bölgelerindeki küçük belediyeler, gerek turizm, gerekse imar ve yapılaşmayı olumsuz yönde etkilemektedir. Bu yüzden birbirine yakın küçük belde belediyeleri birleştirilmelidir.

3- Yatak sayısının plansız artışı fiyatlar üzerinde rekabet ortamını körüklemektedir. Bu nedenle tahsis ve teşviklerin kaldırılarak yatak sayılarının dondurulması gereklidir. Mevcut tesisler onarılarak işlerliğinin ve hizmet kalitesinin arttırılması planlanmalıdır.

4- Kıyılarımızda “Kıyı Yasası” adı altında, kamu ortak kullanımının kaldırılmak istenmesi başlangıçta turizm daha sonra da yapılaşma ve halkın kullanım hakları açısından kötü sonuçlar doğuracaktır.

5- Türk turizmcisinin, rakip ülkelerdeki turizmcilerle rekabet edebilmeleri için KDV, ÖTV, SSK primi, BAĞ-KUR ve vergi gibi konularda mevcut değerler rakiplerimize eşit duruma getirilmelidir veya kolaylıklar sağlanmalıdır.

6- Yabancıların ülkemizde edindikleri gayrimenkullerini turizm amaçlı ve devre mülk şeklinde kullanmamaları için gerekli önlemlerin alınmalı, bu konu titizlikle takip edilmelidir.

ALANYA TURİZMİ İÇİN NELER YAPILMALI?

1- Alanya’da turizm işletmeleri adına faaliyet gösteren derneklerin turizm politikalarını net olarak ortaya koymalıdır.Turizmcilerin Özellikle AKP Antalya Milletvekili Sadık Badak’ın bir gecede rüyasında ürettiği ütopik sahilde golf gibi saçma sapan projelerin peşinde gitmemeleri gerekir.

2- Alanya’da ticareti yönlendiren oda, dernek ve işletmeler, Alanya’nın ana gelirleri konusunda görüşlerini ortaya koymalıdırlar. Alanya ticaretinin hangi ölçülerde turizm, tarım ve inşaata bağlı olduğu tespit edilmeli ve bu sonuca göre planlama yapılmalıdır.

3- Mimarlar Odası Alanya Temsilciliği’nin katkısı ile 2004 yılında da yapılan “Doğal ve kültürel değerlerin korunması, geliştirilmesi ve turizmin çeşitlendirilmesinde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti ile Alanya-Antalya işbirliği” sempozyumunun sonuç bildirgeleri geliştirilmelidir. Özellikle hava ve deniz ulaşımı, kruvaziyer turizmi, konaklama, butik otel ve ev pansiyonculuğunun karşılıklı olarak geliştirilmesi konularında işbirliği her iki ülke açısından daha iyi sonuçlar doğuracaktır.

4- Gazipaşa Havalimanı bir an evvel büyük uçaklarla uluslararası uçuşlara tam olarak açılmalıdır. Alanya’ya daha rahat ulaşım için yol çalışmaları bir an evvel bitirilmelidir...

5- Antalya-Alanya ulaşımının daha hızlı ve çabuk sağlanması için hızlı tren ve deniz ulaşım sistemi planlanmalıdır.

6- Turizm ve inşaat sektörlerinin birbirine paralel gittiği, tarımın geri kaldığı bölgemizde sektörlerin birbirine zarar vermeden nasıl geliştirilebileceği konusunda aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir:

- Şehir merkezinde otopark bile yokken, turistik tesislere kat artışı hakkı verilmiştir. Bu durum zaten yeterli olmayan arıtma, katı atık, yol, su, otopark, yeşil alan ve altyapı sorunlarını körüklemiştir.

- 5 bin nüfuslu bir beldede yabancıya yönelik satış için 12 bin konut yapılması, ileride ne gibi sonuçlar doğuracaktır? Arıtma, su, elektrik, yol, otopark ve yeşil alan gibi donatılar sağlanmadan yapılan bu binaların, ticaret ve turizme neler kazandırıp, neler kaybettireceğin hesabı iyi yapılmalıdır…

- Alanya havzasındaki arıtma, atık su, su, katı atık, yeşil alan, sosyal alan ve elektrik gibi sorunlar en kısa zamanda çözümlenmelidir.

TURİZM İÇİN SEKTÖRLER ARASI İŞBİRLİĞİ ŞART

Turizm sektörünün geliştirilmesi için ilişkili olduğu sektörler ile yoğun işbirliği yapılmalıdır. Bu süreç mimarların, şehir plancılarının, kamu yöneticilerinin, yatırımcıların, işletmecilerin, tur operatörlerinin ve akademisyenlerin birlikte değerlendirmesi ve tartışması gereken bir süreçtir. Alanya’da turizm sektörü ile ilgili çözüm üretilebilmesi için, ilgili resmi görevliler, yerel idareciler, sivil toplum örgütleri, odalar, dernekler, siyasi parti ilçe başkanlıkları ve özellikle de teknik adamları planlama sürecine katkı koymaları için göreve davet ediyorum.

TURİZMİN GELECEĞİ İÇİN DAYANIŞMA SAĞLANMALIDIR

Alanya’da turizm, turizm mimarlığı, havza ölçeğinde planlama, çevrenin korunması, kültür varlıklarını koruma, yaşatma ve turizmin çeşitlendirilmesi gibi konular, geniş katılımlı bir sempozyumla masaya yatırılmalıdır. Bu konuda Alanya’da tüm ilgili kişi, kurum ve kuruluşlar birliktelik içinde olmalıdırlar
Yayın Tarihi
05.10.2012
Bu makale 5980 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!