Uzun yıllardır Antalya’da kongre turizminin gelişmesi için çaba harcıyoruz. Dünya’daki kongre yapılanmasına paralel olarak Antalya Kongre Bürosu’nu Antalya Tanıtım Vakfı içinde kurmamızın üzerinden yıllar geçti. Kitle turizminin hızlı ve rekabetçi gelişimi, Antalya’da kongre turizminin anlaşılmasının ve gelişmesinin önünü tıkadı.
Yol gösterici, planlamacı durumda olması gereken Bakanlık, her “Turizm Master Planı” söylemimizde bize, Kemer’i örnek gösterdi. Kemer, “Güney Antalya Turizm Gelişim Projesi” Dünya Bankası tarafından 25 milyon dolar tutarındaki kredi ile 1976 yılında planlanmıştı. Türkiye turizminde ilk planlanan bölgedir ama planlama 1976’dan buyana hayli başkalaşmıştır. 25 bin yatak kapasitesi ile planlandıktan sonra 2 kez revize edilmiş, son 2000 yılında 65 bin yatak kapasitesine ulaşmış ve sınırları gelişmiştir. Planlı gelişmeye örnek gösterilen Kemer kapasite kullanımında ne yazık ki Antalya’nın diğer bölgelerine bakıldığında hayli geri durumdadır. Kısaca, Kemer’in bir turizm ürünü olarak sunduğu sayılı aylardaki yaz turizmidir.
Sezonun uzatılması için düşünülen çalışmalar sürüyor. Bu çalışmaların güçlü ve sistemli olması için, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kemer’in kamu kurumları ve turizmcilerinin “inovasyon”a inanması gerekir. Kemer için inovasyon nedir? Kemer’in yenilenmesi son derece kolaydır. Ürününe yenilikler katması ve ürününü farklılandırması, altyapısı kuvvetli olan bu bölge için daha da uygundur. Katılması gereken yeniliğin başında kongre, toplantı, incentive-teşvik ve etkinlik turizmi kısa adı M.I.C.E geliyor.
Kongre Turizmi, Kemer’in turizm ürününü farklılaştırmak için birincil önceliklidir. Oteller bünyesinde düşük yoğunlukta yapılan kongre turizm hareketini küçümsemeyiz ama bunların dışında tüm Kemer’i bir “Kongre Destinasyonu” haline getirecek bir motor güce ihtiyaç var. İşte bu motor güç çok amaçlı bir salon olabilecek “KEMER ARENA”dır. Böyle yeni bir arzı dünya turizm piyasasına sunmadan önce arzın boyutlarını ve taleplerin yönünü tartışmak gerekiyor.
Benim bu yazıyı kaleme almamın nedeni, Kemer’de bu alanda Valilik, Kaymakamlık, Belediye ve İl Kültür Turizm Müdürlüğü’nün başlattığı çalışmaların sonuçlarına ulaşılırken, turizm sektörünün ve esnafın, önünde doğacak yeni ufuklara dikkati çekmektir. Ama en önemlisi dünyada kongre turizminde bizimle rakip olan bazı bölgelerin durumlarını mercek altına alıp, iyi analiz etmeliyiz.
Kemer Arena ile neyi tarif ettiğimi açıklayayım. Dünyadaki yeni trend, çok fonksiyonlu büyük salonlar yönünde. Bu yönde yapılan yapılar, kongre ve toplantıların belli mevsimlerde yapılmasından ve salonların daha verimli çalışmaması nedeniyle, salonlara daha farklı yapılandırılıyor. Spor, kültürel etkinlikler, eğlence ve sosyal etkinliklere açık halde planlanarak “ARENA”lar multi function (çok amaçlı) merkezler olarak dizayn ediliyor. Bir ana salonun (4000 kişiden az kapasiteye sahip olmaması gerekir) yanında 750-600 kapasiteli 5, 300 ve daha az kapasiteli 10-15 küçük salonla, komisyon odalarıyla bütünleştiriliyor. Yapının teknolojik donanımının yanında çevre uyumlu yani “yeşil bina” kriterlerini taşıması da işin olmazsa olmazı durumunda.
Her kategorideki oteli çevreleyen ve çoğu otele yürüme mesafesinde konumlanacak olan bu merkezin, otellere ve Kemer’e 12 ay turizmin önünü açacağı kuşkusuz. Kongre, toplantı, incentive-teşvik ve etkinlik turizmi (M.I.C.E) rakip ülkelerde aynı strateji ile yapılıyor. Çok açık bir örneği Kanarya Adaları’ndaki Expo Meloneras, çok amaçlı salonudur. Bazı verilerini vermek istiyorum. 4500 kişilik ana salon, 900 kişilik audotorium, 9 adet 450 kişi kapasiteli salon, 5 adet 65 kişilik salonlar ve komisyon odaları. 9264 metrekare içinde toplam 24 salon bulunuyor.
SABAH AKDENİZ’DEN ALINMIŞTIR