Emsal artışları nereye kadar?

Geçmiş yıllarda yerel seçimler öncesi belediye başkanları ciddi anlamda hizmet yarışına girerlerdi. 5 yıllık görev süreleri içinde doğru dürüst yapılamayan yollar, kaldırımlar, parklar yerel seçim öncesi hızlı bir şekilde yapılmaya başlanırdı. Her ne kadar yerel seçim öncesi yapılanlar seçmenin gözüne girmek için yapılsa da yine de kent adına sevindirici bir gelişme olarak da değerlendirilirdi.

Yine geçmişte seçim öncesi gecekondu yapımlarına göz yumulurdu. Şimdi ise gecekondu yapımına göz yummak ve en önemlisi bunlara elektrik ve su abonesi bile vermek TCK’nın 184’ncü maddesi ile suç haline getirildiği için bu tür seçim yatırımı yapılamıyor.

2002 yılında yapılan genel seçimlerden sonra Türkiye tek partili döneme geçtikten sonra “Geçmiş çamlar bardak oldu” misali seçim yatırımları da değişti.

Geçmiş yıllarda yol, asfalt ve park gibi hizmetler yerine bazı belediyeler daha önce seçmen sayısının çok olduğu mahallere imar plan değişikliği ile emsal artışları getirerek yerel seçim öncesi seçim yatırımı yapmaya başladılar.

Özellikle gecekondu bölgelerinde gerçekleşen emsal artışlarında mevcut donatı alanları sabit bırakılırken, sadece mevcut yapılara yani konutlara emsal artışı verilmesi kente yapılan en kötülük olarak değerlendirmek gerekiyor.

AKP’li Kepez Belediyesi de son iki yıldır ardı ardına seçmen sayısının fazla olduğu mahallelerde yüzde 30, yüzde 50 gibi emsal artışlarını yaptığı imar plan değişiklikleriyle gerçekleştiriyor.

Geçen yıl Kepez bölgesinde bulunan Fabrikalar Mahallesi’nin kuzey tarafı başta olmak üzere Habipler Mahallesi ve Teomanpaşa Mahallesi’nin birinci etabı için getirilen emsal artışı ile ilgili meclis kararının yürütmenin durdurulması istemi ve iptali için Antalya Valiliği 7 Mart 2007 tarih ve 592 sayı ile Antalya Bölge İdare Mahkemesi’ne dava açmıştı.

Her ne kadar davanın sonucu hakkında her hangi bir bilgiye sahip olmadıysam da Antalya Valiliği, donatı alanları haricinde yapılan emsal (yapı yoğunluğu) artışlarının doğru olmadığını hep düşünmüştür.

Fakat geçen ay Büyükşehir Belediye Meclisi’ne onay için gelen Kepez Belediyesi’nin Karşıyaka ve Emek mahallerini kapsayan 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı değişikliği de her iki mahalle için emsal artışını öngörüyordu.

Tamamen seçim yatırımı olarak gerçekleştirilen bu emsal artışı ile ilgili Büyükşehir Belediyesi İmar ve Bayındırlık Komisyonu’nda oy birliği ile red edilmişti. Üstelik plan değişikliği talebi AKP’li Kepez Belediyesi olmasına rağmen komisyonda bulunan 4 AKP’li de red oyu vermişti.

Ancak değim gibi seçim yatırımı olduğu için Büyükşehir belediye meclisinde muhalefet partili meclis üyelerinin bir kısmı da oy kaygısı taşıyarak AKP’liler ile birlikte komisyonun oy birliği ile red ettiği komisyon raporunu oy çokluğu ili red etti.

Meclisin bu kararını inceleyen Antalya Valiliği İmar İzleme Kurulu ise seçim yatırımı olarak iki ayrı mahalleye emsal artışı getirilmesini uygun bulmuş.

Geçmişte emsal artışları için Antalya Bölge İdaresi’ne dava açan Antalya Valiliği’nin bu emsal artışını uygun bulmasını gerçekten anlamakta güçlük çektim.

Bu gelişmelerden Antalya Valisi Alaaddin Yüksel’in bilgisi olduğunu düşünmüyorum.

Ancak benim merak ettiğim, Büyükşehir Belediyesi’nin ilgili bürokratlarının bile vicdanını rahatsız eden bu emsal artışı kararına İmar İzleme Kurulu neye göre değerlendirdi. Acaba İmar ve Bayındırlık  Komisyonun raporunu inceledi mi?. Yoksa sadece üst planlara bakarak mı uygun görüş bildirdi?. Eğer öyle ise vay Antalya’nın ve özellikle emsal artışı getirilen mahallelerin haline demekten başka çare yok.

Yayın Tarihi
03.07.2008
Bu makale 1450 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!