DÜŞ-ünü-YORUM

Turizmde Anadoluya 2500 yıllık bir rakip geliyor

Gözünüz aydın…

Bir rakibiniz daha oldu. Ya da oluyor.

Anadolu halkları ile Persler arasında 2500 yıldır devam eden gizli/açık ‘itişme’ şimdi farklı bir boyuta kayıyor.

Turizm!

Bakmayın siz savaş kavramını kullandığıma… Aslında yüzlerce yıldır barış içinde yaşamaktayız. Kültürlerimiz benzeşmiş. Çok yakınız.

İşte bu kapı komşumuzda çok ilginç şeyler oluyor ve olacak.

İran uranyum zenginleştirme kapasitesini düşürme sözü verdi. Bu söz ise Batı ile İran arasında gelecek onlarca yıla damgasını vuracak bir sürecin başlaması anlamına geliyor.

30 Haziran’da Nükleer Araştırmalar ile ilgili anlaşmanın ardından, Dünya’nın önde gelen altı ülkesi İran’a yaptırımları kaldırıyor.

Süreci başlatan Dünya devleri ise, ABD, İngiltere, Fransa, Rusya, Çin ve Almanya

Yaptırımların kaldırılması bu ülkelerdeki otel zincirlerinin İran’da işletmecilik anlaşmaları imzalamasının önünü açacak. AccorHotels bu ayın başlarında dört yıldızlı iki tane havaalanı otelinin management anlaşmasını imzaladı. Oteller Imam Humeyni Havalimanı’nın yanındaki 296 odalı Axis Hotel 1 ve 196 odalı Axis Hotel 2. Her iki otel de bu yıl işletme anlaşmalarını yeniledi.

AccorHOtels OrtaDoğu’dan sorumlu Direktörü olan Christophe Landais yaptığı açıklamada, İran pazarını uzun zamandır incelediklerini söyledi. “ Ülke 85 milyonluk bakir bir pazar ve otelcilik endüstrisi gelişmemiş. Bu fırsatı iyi değerlendirip bütün markalarımızı büyütebiliriz.”

“ İran her zaman için dengeli bir profil çizdi, ama dışarı ile işbirliğine çok açık değildi. Ama şimdi beklenilen şeyler oluyor. İran’ın büyük dönüşümü başlıyor.

Ortadoğu’nun devlerinden Rotana bu yıl Tahran’ın kuzeyinde, 5 yıldızlı ve 600 odası olan Espinas Behnood Otelini açıyor. 2017’de ise yine 5 yıldızlı 200 odalı Rayhaan by Rotana kapılarını açacak.

TRI Consulting tarafından Altına Hücumu Beklerken başlığı ile yayınlanan bir raporda Tahran’da Otel Pazarının Fırsatları değerlendiriliyor ve ülkede 4 ve 5 yıldızlı otel sayısının çok düşük olduğu ve hizmet standartlarının da yetersiz olduğu vurgulanıyor.

Komşu Dubai’de 657 otel olmasına karşın, Tahran’da sadece 96 otel var. İçlerinden sadece 16 tanesi 4 ve 5 yıldızlı olması nedeniyle, Tahran’da çok büyük ve patlamaya hazır bir lüks segment otel yatırımı potansiyelinden bahsedilebilir.

1979’daki İslami İhtilal’den önce ülkede faaliyet gösteren Intercontinental, Hyatt, Hilton ve Starwood gibi markalar mevcuttu.

Geçen yıllarda, ülkeye uygulanan yaptırımlar nedeniyle anlaşma imzalamaları yasak olan bu markalar, öte yandan da global medyadaki olumsuz yorum ve haberler yüzünden İran’a mesafeli durmayı tercih ettiler.

Hilton Worldwide MEA’dan sorumlu başkan Rudi Jagersbacher yaptığı açıklamada çalışma planladıkları ülkelerde öncelikli kriterlerinin çalışanların güvenliği ve rahatlığı olduğunu ifade ediyor. “ ABD’nin yaptırımları devam ettiği sürece biz hiçbir ülkeye girmeyiz. Bu gün ve hemen yakın zamanda bu yaptırımlar kaldırılmaz ise, Hilton İran’a girişi düşünmez.”

IHG Asya, OrtaDoğu ve Afrika’da Gelişmeden Sorumlu Başkan Yardımcısı Clarence Tan markalarının İran’da olmasını beklediğini söylüyor

 “ Bu gün itibarıyla İran’a yaptırımlar sürüyor. Bu ülkeye giriş için kesinlikle bu yaptırımların kaldırılmasını bekliyoruz. Zaten kurum kültürü itibarıyla bu ülkeye yabancı değiliz. 1970’lerde İran’da güçlü bir varlığımız söz konusu idi. Bir an önce kapıların açılmasını ve bu büyük potansiyeli değerlendirmeyi bekliyoruz.”

STR Global Direktörü Elizabeth Winkle de meslektaşları ile aynı düşüncede. “ İran çok uzak olmayan bir gelecekte kapılarını açacak. Batı, bu devasa fırsatı değerlendirmek üzere neredeyse hazır durumda… Ama İran turizm altyapısı olarak kendisini kısa sürede dönüştürmeli, zira bu alanda çok ciddi bir yetersizlik var.”

“ Altyapı dönüşümlerinin bir gecede olmayacağını biliyoruz. Ama Batı’nın hızlı ve istekli zincirlerinin enerjisi ve kaynakları İran’ın imkanları ile birleştiğinde, gelişmenin çok gecikmeyeceğini de tahmin edebiliyoruz.”

 “ Ülkede dev bir nüfus var. Turistlerin merak edeceği ve mutlaka görmek isteyeceği muhteşem doğal güzellikler bekliyor. Bütün mesele, İran’ın Pazar ülkelerdeki hedef kitlelere hangi ürün ve hizmetleri nasıl sunacağı ile ilgili. En doğru ifade ile İran kendisini bir bütün olarak Batı insanına nasıl pazarlayacak?”

TRI Danışmanlık raporu İran’ın güçlü turizm arzını da aydınlatıyor; 17 UNESCO Dünya Mirası Bölgesi, kayak merkezleri, dinsel ve arkeolojik alanlar, güçlü sanat ve zanaat sektörü, ki bunların en önemli ürünü meşhur İran halısıdır.

İran Hükümetinin son verilerine göre ülkeye 2010 yılında toplam 3.1 milyon turist geldi. Bu sayı 2014 yılında 4.8 milyona çıktı.

Yaptırımların kalkması ile bu gizemli kültürü merak eden Batı’nın İran’a akması kimseyi şaşırtmamalı.

Yayın Tarihi
01.07.2015
Bu makale 1946 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Bu makaleye ilk yorumu yazan siz olun.

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!