Kaptanın Seyir Defteri

 

Değerli Deniz Dostları ;

Denizcilikte  sık  karşılaştığımız soru ve cevapları  sizlerle paylaşmak istiyorum.

Soru: 
T.C. bayraklı teknemde lisanssız kullanabileceğim VHF el telsizi bulabilir miyim? Lisans almak için hangi belgeler gerekir? Telsiz sınavına girmek şart mı?
Cevap: 
T.C. bayraklı teknelerde lisansız olarak kullanabileceğiniz VHF deniz bandı telsiz yoktur. Hepsi müsadeye tabiidir. 
El telsizi alımı için, teknede ruhsata kayıtlı sabit VHF deniz telsizi ve yine tekneye kayıtlı bot olması istenmektedir. Bunlar mevcutsa proforma fatura, formlar ve dilekçe ile Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü'ne başvuru gerekmektedir.
Teknenizde telsiz ehliyetli kimse yoksa sınava girip bu ehliyetin alınması gerekmektedir. Bu izin cihaz alımında şart değildir. Ancak tekne sahil güvenlik tarafından çevrildiğinde bu ehliyet sorulur.

Soru: 
Sahil güvenliğin istediği can yeleği sertifikası nasıl alınır, bir yere onaylatmak gerekir mi?
Cevap: 
Can yeleği üretici firmaları T.C. Başbakanlık Denizcilik Müsteşarlığı Bölge Müdürlükleri'nden sertifika düzenleme yetkisi alır. Geminin adı, gros tonu, geminin cinsi ve bağlama limanı bilgilerinin yer aldığı sertifika satış sırasında müşteriye ücretsiz olarak verilir. Bu sertifikanın herhangi bir yere ayrıca onaylatılmasına gerek yoktur. 
Sitemizdeki Martek can yelekleri sertifikada da belirtildiği gibi, liman/kabotaj seferi yapan gemilerde TSE'ye, uluslararası sefer yapan gemilerde Solas kurallarına ve IMO'nun ilgili kararlarına uygundur.
 

Soru: 
Balık bulucular nasıl çalışır? Sabit ve portatif olanlar arasındaki fark nedir?
Cevap: 
Çok basit olarak anlatmaya çalışırsak, balık bulucular sensörleri sayesinde sinyal gönderirler. Deniz dibine ya da balık sürülerine çarpan ses dalgaları sensöre geri döner. Bu ses dalgaları ekranda ekoları oluşturur. Sensör sabit olarak monte edilmezse, ses dalgaları hatalı algılanarak ekranda yanlış ekolar görüntülenebilir. Sağlıklı bilgi alınabilmesi için sensörün sabit monteli durması gerekir. Portatif balık bulucularda bu sensör tekneye monte edilmeden vantuzla sabitlenir. Seyir halinde bu şekilde kullanıldıktan sonra, kullanım sona erdiğinde sensörü braketinden çıkarıp yanınıza alabilirsiniz.

Soru: 
Hem karada hem denizde kullanabileceğim GPS var mı?
Cevap:
GPS anlık enlem-boylam mevkiinizi verir ve her yerde kullanılabilir. Harita üzerinde nerede olduğunuzu görmek için, harita özelliği olan GPS'lere bulunduğunuz bölgenin haritasının yüklü olması gerekir. Bu sayede, haritada mevkiinizi her saniye görebilirsiniz. 
Sitemizde de yer alan Magellan ve Garmin (bazı modelleri) marka el GPS'lerinde hem Türkiye karayolları haritası, hem de Türkiye kıyıları deniz haritası bulunmaktadır. Bu cihazları iki yönlü kullanabilirsiniz.

Soru:
AIS cihazıyla chartplotter aynı işe mi yarar, birinden biri olsa olmaz mı?
Cevap:
Türk bayraklı tekneler için onay alan Klas B AIS markalarından iki tanesi harita özelliği taşımaktadır. Temelde GPS Charplotter ile aynı prensiple çalışırlar ve global olarak mevkiinizi harita üzerinde görebilirsiniz. Ancak, bu cihazların software'i asıl AIS için tasarlandığından, gerek harita detayı gerek diğer teknik özelliklerde haritalı GPS'den daha düşük özelliklere sahiptirler.

Soru: 
Yabancı bayraklı bir tekneye telsiz nasıl alınır?
Cevap: 
Yabancı bayraklı teknelerde telsiz için herhangi bir izin alınmasına gerek yoktur. Sadece teknenin yabancı bayraklı olduğunu gösteren evrakın (bayrak şehadetnamesi) ve teknenin kaptan veya sahibinin kimliğinin telsizin satın alındığı şirkete gönderilmesi yeterlidir. Bu bilgi gelince VHF telsiz faturası kesilerek müşteriye gönderilir. Kanunlar gereği KDV tahsil edilir.

Soru: 
Elektronik haritalar ne kadar güvenlidir? Laptopa yüklenen GPS'li haritalar ne kadar faydalı olabilir?
Cevap: 

Elektronik haritalar sınıflara ayrılır.
CD şeklindeki onaylı haritalar kağıt haritaların dijital ortama geçirilmiş halleridir. Bu tip haritaların düzenli olarak dijital ortamda düzeltmeleri yayınlanır. Bu yayınlar takip edilirse, tamamen güvenilir haritalardır. Ancak, bu tip haritaların birim fiyatı ve düzeltme için abonelik ücretleri oldukça pahalıdır. Örneğin, tüm dünya yaklaşık 10.000 $ civarında olup yıllık düzeltme ücreti de 1.000 $ civarındadır. Akdeniz Bölgesi ise yaklaşık 3.000-4.000 $ civarındadır. Bu tip haritalar hem özel navigasyon sistemlerinde (gemi tipi büyük yatlarda), hem de laptop bilgisayarlarda kullanılır.
Denizcilikte daha çok tercih edilen elektronik haritalar, haritalı GPS cihazlarında kullanılanlardır. Bu tip haritalarda en yaygın markalar Navionics ve C-Map'dir. Farklı marka-model GPS'lerde farklı marka elektronik harita kullanılır. Sitemizin Elektronik Deniz Haritası bölümünde her marka-model için uygun haritalar belirtilmiştir. Bu haritalar seyir yardımcısı olarak kullanılır. 2-3 yılda bir versiyon olarak yenilenir ve gerekli düzeltmeler yapılır. Bu süre içinde aynı harita düzeltme olmadan kullanılır. Haritalı GPS'lerin kullanma kılavuzlarında da belirtildiği gibi, tamamen bu haritalara güvenerek seyir yapmamak gerekir. Belirli aralıklarla cihazdan enlem-boylam alarak kağıt haritaya mevkii konması önerilir. Bu haritaların maliyetleri kapsadığı alana göre 100-350 € civarındadır.

Soru: 
KKTC'den sipariş verebilir miyim, nasıl? KKTC'ye kargoyla gönderim nasıl oluyor?
Cevap: 
Sitemizden havale ve Türk bankalarına ait kredi kartıyla alışveriş yapabilirsiniz. Normal şartlarda 5 kg.ya kadar olan siparişleriniz faturasıyla birlikte adresinize teslim edilir. Gümrükte bir sorun olduğunda teslimat adresinde adı yazılı kişinin gümrüğe giderek istenilen işlemleri yapması ve belki de gümrük vergisi ödemesi gerekebilir. Bu istekler gümrük görevlisinin inisiyatifindedir.

Soru:
VHF bandından konuşmak için hangi mhz kullanmam gerekli, konuşma ve alma hangi MHZ'den oluyor?
Cevap:
VHF bandı frekans band aralığı 
Transmit (gönderim): 156.050-157.425 Mhz.
Receiving (alış): 156.050-163.275 Mhz.

Soru: 
Otofocus dürbün ne kadar etkilidir?
Cevap:
Otofocus dürbün merceği göz bebeğine göre otomatik olarak ayarlayarak netlik yapar. Böylece, kullanan kişinin ayar yapmasına gerek kalmaz. Etkili olmasında mercek kapasitesi önemlidir.

Soru: 
Amatör teknemle denizde ne kadar alkol alabilirim? Karayolları gibi bir sınır var mı?
Cevap: 
Türkiye'nin de imzası bulunan uluslararası kurallara göre denizde alkol kullanma oranları aşağıdaki gibi belirtilmiştir.
Amatör denizciler için 
100 ml. nefeste 35 mikrogram veya
100 ml. kanda 80 miligram veya
100 ml. ürede 107 miligramdır
Profesyonel denizciler için 
Görevdeyken 100 ml. kanda 40 miligram, 
Dinlenme halindeyken 100 ml. kanda 80 miligramdır. 
Kara trafiğinde bu oran 100 ml. kanda 50 miligramdır.

Soru:
Amatör denizci belgesi nasıl alınır?
Cevap:
Amatör denizci belgesini yetkili kurumlardan belirli bir süre kurs alıp sonrasında sınava girerek alabilirsiniz. Kurumlar, kurs ve sınavla ilgili ayrıntılı bilgiyi Amatör Denizcilik Federasyonu'nun sitesinden öğrenebilirsiniz. www.adf.org.tr 

Soru: 
Amatör denizci belgesine sahibim. Bu belge ile hangi boy ve özellikte tekne kullanabilirim?
Cevap:
Amatör denizci belgesiyle özel tekneleri, özel yatları, ticari amacı olmayan gezi, eğlence, spor, amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan tekneleri tüm dünyada kullanabilirsiniz. Boyu 24 metreye kadar olan yabancı bayraklı özel tekneleri de kullanabilirsiniz. Bu ehliyeti gösterip başka ülkelerden denklik de alabilirsiniz.
Amatör denizci belgesi, gemi adamı yeterlik belgesi yerine geçmez. Bu belgeyle Gemilerin Gemi Adamlarıyla Donatılmasına İlişkin Yönerge'de belirtilen resmî kurumlara ait ve resmî hizmete mahsus hizmet motorları hariç hiçbir tekne ve gemide ücret karşılığında çalışılamaz. Turizm mevzuatı uyarınca belgelendirilmiş, ticari faaliyette bulunmaksızın gezi ve sportif amaçlı olarak mürettebatsız (bare-boat) kiralanan ticari yatlar amatör denizci belgesi sahibi kişilerce -kiracı sıfatıyla- sevk ve idare edilebilirler.
Ehliyetin üzerinde ''Yelkenli ve/veya motorlu özel tekneleri sevk ve idare etmek için geçerlidir. Valid for operating non-commercial sailing and/or power driven pleasure craft'' ibaresi vardır.
Amatör Denizci Belgesi (Kaptanlık Ehliyeti) 14 yaşını tamamlamış, sağlıklı ve ilgili sınavı başaran kimselere Denizcilik Müsteşarlığı tarafından verilir. Uluslararası geçerliliğe sahiptir.

Soru:
Kaptan ehliyeti kaç yaşına kadar alınabilir?
Cevap:
Sağlık kontrolünden geçildiği sürece kaptan ehliyeti almak için yaş sınırı yoktur. 

Soru:
Normal lise mezunuyum. Uzak yol kaptanı olmak için ne yapmak gerekir?
Cevap:
Normal lise mezunları uzak yol vardiya zabiti veya kaptanı olamaz. Üniversitelerin ilgili bölümlerinden mezun olarak veya gemicilikten yetişip gerekli fark sınavlarını vererek bu hak elde edilir. Önce vardiya zabiti olup belirli bir süre hizmetten sonra uzak yol kaptanı olunur. 500 GRT'dan küçük gemilerde 'sınırlı' vardiya zabitliği için -gerekli şartlar yerine getirilirse- lise mezunu olmak yeterlidir. En yakın Liman Başkanlığı'ndan ayrıntılı bilgi alınabilir.

 Hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyor , 2012 sezonun herkese hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum.

Pruvanız Neta , Rüzğarınız Kolayına Olsun. İyi Seyirler.

www.martimarina.net

Yayın Tarihi
21.04.2012
Bu makale 15084 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
Tekne almak istiyoruz ama hem baglama yeri marina fiyatlari cok yuksek hemde denize ciktigimizda 7 kocali hurmuz gibiyiz.Rahatca ve zevkle gezmek istiyoruz.

Pelin Yilmaz 22.04.2012

İlk önce çok teşekkürler bilgilendirme ve paylaşım için. Bir soruda ben sormak isterim. 1)Acaba Yabancı Bayraklı Türk Yatçılar Neden hala teknelerine TÜRK BAYRAĞI ÇEKMEZLER ? Bir bildiklerimi var ?

ALİ RIZA ÖZMEN 22.04.2012

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!