Denize Adam Düşmesi

Değerli Denizci dostlarım ;

Antalya sıcakları ve ramazan ayı başladı nerede ise bitmek üzere. Bu sıcaklarda çoğu kimse serinlemek ve denize girmek üzere sahillere koşuyorlar.Tekneler mavi sulara açıldı kimileri charter yapıyor, kimileri özel tekneleri ile seyir yapıyor. Durum bu şekilde olunca aklıma olası başınıza gelebilecek deniz kazalarında ve denize adam düşmesi durumda neler yapabiliriz konusunu incelemek ve faydalı bilgileri denizci dostlarımızla paylaşma düşüncesi geldi.

Aşağıda detaylı olarak bu konuları bulabileceksiniz. Denize adam düşmemesi temennisiyle iyi tatiller ve iyi bayramlar tüm güzel insanlarımıza.

 

 

 

Denize adam düşmesi:   

               

 

Seyir halindeyken ekipten birinin herhangi bir sebepten dolayı denize düşmesi her zaman olası bir durumdur. Dalga etkisiyle, teknenin broşa düşmesi durumunda veya dalgınlıktan dolayı denize düşülebilir. Olası bu duruma karşı nasıl hareket edileceği önceden tatbikat edilmelidir. Örneğin gece seyri sırasında, dalgalı, rüzgarlı durumda üstelik hazırlıksız bir şekilde denize düşen adamı bulmak ve tekrar güverteye almak oldukça güç olacaktır. O yüzden üzerinde durulması gereken önemli bir konudur.

 

Yapılması gerekenler:    

              

         

 

Suya adam düşmesinin denemeleri bir çok defa ekip olarak deneme amacıyla yapılmalıdır. Gerçekten suya adam düştüğünde panik olmadan, hatasız bir şekilde üstelik en kısa zamanda adama ulaşmak ve tekneye almak gerekir.

 

1) SUYA ADAM DÜŞTÜ diye sesli bir şekilde bağırılmalıki, güvertedeki tüm ekibin durumdan haberi olsun ve yardıma hazırlansın.
2) Suya hemen sudaki adamın suyun üzerinde  durmasını kolaylaştırmak için yüzen bir nesne atılır. Bu can yeleği, usturmaça veya can simidi olablir. Tabi bunların el altında hazır tutulması gerekmektedir. Bu yüzücü nesne hem düşen adamı su üstünde tutar hemde görüşün kısıtlı olduğu durumlarda düşen adamı görmeyi kolaylaştırır. Bunları sudaki adama atarken, adamın mümkün olduğunca yakınına atmak gerekir ama o panik anında bu nesneleri atarken adama vurmamalarına dikkat etmek gerekir.
3) Ekipten bir kişi sudaki adamı devamlı izlemeli ve adamın izini kaybetmemelidir. Bu da dümencinin işini kolaylaştırır.
4) Eğer hava çok sert ve flok (cenova) yelkeni kontrol etmek zor ise, flok (cenova) yelkenini indirin ve güverteye alın. Bu şekilde sudaki adamı çekerken tekne daha dengeli ve yavaş olacaktır. Ama en acil olarak bunu yapmanın yolu floğu(cenovayı) indirmekle vakit kaybetmeden, iskotalarını boşlayarak bunu yapmaktır.

 

                Sudaki adama yanaşma:

 

Sudaki adamı almaya posizyonuna girerken esas amaç, adamın yanına mümkün olduğunca yavaş yanaşmak hatta durmak. Yelken iskotalarını boşlayarak bu yavaşlamayı sağlayabiliriz. Önce rüzgarın esmekte olduğu yön dikkate alınır ve sudakİ adama rüzgar altından yanaşılır.

 

Neden rüzgar altından yanaşılmalı ?

 

1) Sudaki adam rüzgaraltında kalırsa hem rüzgar hede dalgalardan bir ölçüde olsa korunmuş olur.
2) Yelkenli teknelerin rüzgaraltı kısmı rüzgarın yatırmasından dolayı daima su seviyesine daha yakın olur.Böylece sudaki adamı güverteye çekmek daha kolay olacaktır.
3) İlk denemede yanaşma başarısız olsa bile, rüzgar bizi gene adama doğru atacaktır. Halbuki sudaki adam rüzgarüstünde kalsaydı ve deneme başarısız olsaydı tekrar dönmek gerekecekti. Bu da soğuk denizde ve karanlık bir gecede herşeyi daha da zorlaştırır

 

Yanaşma manevraları:                       

 

Suya düşen adama ulaşmanın en hızlı ve çabuk yolu hemen kavança yapmaktır. Kavança yaptıktan sonra adama doğru giderken rotaya dikkat edilmelidir, aynı rotanın tersinde geri dönülmelidir. Sudaki adama daha yanaşmadan tekne yavaşlatılmalıdır çünkü birden bire duramayız .O sırada yelkenleri indirme şansı varsa indilirilir çünkü adam sudan çekilirken yelkenlerde kuvvet oluşmasını yada çok sallanmasını istemeyiz. İndirilmeyen yelkenler özellikle sert havalarda rüzgar ile dolabilir ve teknenin yönünü değiştirebilir. Dalga etkisine ise çok net bir çare yoktur.

 

Kavança yapamıyorsak:                                

 

 Eğer yeterince deneyimli bir yelkenci değilsek her hava şartında kavança manevrasını yapamayabiliriz çünkü kavançada yelkendeki kuvvet bitmeden aniden diğer taraftan kuvvetin etkisine girer. Özellikle sert havalarda kavança acemilere göre tehlikeli sayılabilecek ve deneyimlilere göre de zor bir dönüştür. Ama kavançanın yapılamadığı durumlarda rüzgarüstüne dönerek yani tramola yaparak da sudaki adama gidebiliriz. Yandaki çizimde tramola manevrasıyla suya düşen adama teknenin rüzgaraltı tarafından yanaşılıyor.        

 

Q dönüşü :                                                    

 

Sert havalarda bazılarımız için kavança güvenli olmadığını ve tramola manevrası gerektiğini söylemiştik. Suya adam düştüğü zaman apaza seyrine girilmeli ve sudaki adamla aynı hizaya gelinince tramola atılmalı. Tekrar rüzgar teknenin bordasından (yanları) veya hafif kıç omuzluklardan (çapraz arka) alınarak aşağıya doğru inilmelidir. Çünkü sudaki adamın yanına varıldığında tekne hareketsiz yapılmalıdır. Tramoladan hemen sonra adama doğru gidilseydi tekneyi yavaşlatmak oldukça zor olurdu. Bu dönüşe ''Q'' dönüşü adını veriyoruz.

 

Pruvanız neta , rüzgarınız kolayına olsun.

 

İyi seyirler.

               

Kaynak:Deniz Giray (yelken eğitmeni)

Yayın Tarihi
22.08.2011
Bu makale 17739 kişi tarafından okunmuştur.
Bu Haber İçin Yorum Yapın
NOT: E-Mail adresiniz web sitemiz üzerinde yayınlanmayacaktır.
CAPTCHA Image
Kayıtlı Yorumlar
Denize adam düsmesi manevrasi hakinda bilgilerimizi paylasmak istiyorum.Bu manevrada kolay bir yöntem daha vardir,odasöyle.Atiginiz cansimidi,usturmaca gibi yüzen cisme uzun bir ip bagliyarak denize düsen kisinin etrafinda dönerek bu ipitutmasini saglamak ve yüzer cisme tutunduktan sonra ipi cekerek tekneye almaktir.Bütün yelkenci arkadaslara bir temennim var.Salmanizin altinda daima bir karis suyunuz olsun.Nerden gecersen gec.

Dr.Mehmet Kervancioglu 22.08.2011

Yazara Ait Diğer Makaleler

Çerez Kullanımı

Kullandığımız çerezler hakkında bilgi almak ve haklarınızı öğrenmek için Çerez Politikamıza bakabilirsiniz.

Daha Fazla

Arama Yap!